Home » Aktualności » Uczniowie kl. III TME na wystawie OZE w Humanitarium

Uczniowie kl. III TME na wystawie OZE w Humanitarium

5 października 2016 roku uczniowie klasy III TME wraz z opiekunem – p. Renatą Grzybowską udali się do Humanitarium – Ogrodów Doświadczeń we Wrocławiu. Na miejscu młodzież udała się do laboratorium, gdzie realizowała ćwiczenia związane z odnawialnymi źródłami energii. Uczniowie dowiedzieli się tam, że żarówka jest przedmiotem, który zrewolucjonizował nasze domy. Autorstwo wynalazku przypisuje się Thomasowi Alva Edisonowi, ale to nie on jako pierwszy nad nim pracował. Żarówkę, w której początkowo świecił drucik platynowy, w 1802 roku wykonał Anglik – Humpry Davy.

Zadaniem młodzieży było wytworzenie prądu elektrycznego przepływającego przez kiszonego ogórka. W tym celu uczniowie otrzymali kiszonego ogórka, przewody wraz z krokodylkami oraz dwa kilkucentymetrowe miedziane druty. Przeprowadzający doświadczenie owinęli w dwóch miejscach oddalonych o kilka centymetrów przewodami bez izolacji. Po podłączeniu przewodu do prądu okazało się, że ogórek świeci. Wyjaśnieniem niniejszego doświadczenia jest fakt, że kiszony ogórek jest elektrolitem czyli posiada jony dodatnie i ujemne. Po przyłożeniu napięcia przepływa przez elektrolit prąd, który wzbudza do świecenia cząsteczki ogórka. Drugim zadaniem było sprawdzenie, czy prąd elektryczny przepłynie przez grafit. Po otrzymaniu niezbędnych przyrządów uczniowie przystąpili do doświadczenia. Po podłączeniu grafitu do źródła prądu zaczyna się on intensywnie dymić. Następnie rozżarza się, zaczyna się palić i świecić. W bardzo szybkim tempie jego światło staje się mocniejsze i jaśniejsze. Jednak wraz z nabieraniem jaśniejszego światła, dymu jest coraz więcej. Wiemy, że grafit jest niemetalem i dobrym przewodnikiem prądu oraz ciepła. Wynika to z jego budowy wewnętrznej.

Dodatkowo uczniowie w Humanitarium mogli poznać też podstawowe prawa optyki geometrycznej – prawo odbicia i załamania światła. Przypomnieli sobie z gimnazjum wiedzę o soczewkach – zarówno skupiających, jak i rozpraszających. Za pomocą promieni świetlnych mogli zaobserwować bieg promieni świetlnych przechodzących przez soczewki oraz widmo światła – czyli mogli zobaczyć kolory tęczy, a wszystko to przez załamanie światła w pryzmacie. Tworzyli też bańki mydlane. A za pomocą kamery termowizyjnej mogli spojrzeć na siebie troszkę inaczej… poprzez kolory… Przypomnieli sobie, że kolor czerwony jest kolorem najcieplejszym.

Uczniowie bardzo aktywnie uczestniczyli w zajęciach przygotowanych przez pracowników Humanitarium i już teraz czekają na kolejne wyjście.

Tekst i fot. – R. Grzybowska

Skip to content