Home » Aktualności » 3-dniowa wycieczka klas IITE i II TME do Warszawy

3-dniowa wycieczka klas IITE i II TME do Warszawy

Od 9 do 11 maja (kl. II TE)  oraz od 16 do 18 maja( kl. II TME) uczniowie, w ramach Projektu „Zwiedzamy Miejsca Pamięci”, pojechali na wycieczkę do stolicy naszego kraju.

Pierwszego dnia, po nocnym przejeździe pociągiem Inersity, udaliśmy się do naszego hostelu. Po zjedzeniu śniadania i zakwaterowaniu w pokojach, od razu udaliśmy się na zwiedzanie Warszawy.

Pierwszym etapem był spacer z przewodnikiem po odrestaurowanej Starówce, następnie śladem średniowiecznych murów obronnych, wreszcie wzdłuż ulicy Krakowskie Przedmieście, od Placu Zamkowego do Kościoła Świętego Krzyża, gdzie znajduje się serce naszego największego kompozytora – Fryderyka Chopina. Zwiedziliśmy wnętrza odbudowanego w latach 70-80 tych Zamku Królewskiego, gdzie mogliśmy obejrzeć również multimedialne filmy tematyczne. Uzupełnieniem naszego zwiedzania była przejażdżka kolejką staromiejską, przez Nowe Średniowieczne Miasto oraz śladem kanałów, którymi przedzierali się Powstańcy Warszawscy

Duże wrażenie na młodzieży, żywo zainteresowanej piłką nożną,  zrobiła wizyta na PGE Narodowy. Przeszliśmy nie tylko przez sektory dla publiczności, ale również całe zaplecze naszej kadry: szatnie , łaźnie, sale masażu…

Drugiego dnia naszej wycieczki udaliśmy się do Muzeum Żołnierzy Wyklętych, przy ulicy Rakowieckiej To tu byli więzieni, przesłuchiwani, torturowani Żołnierze Niezłomni, a wśród nich Rotmistrz Witold Pilecki. Mocno poruszeni mogliśmy zwiedzić tzw. Pawilon X, i celę Rotmistrza…, sale przesłuchań, egzekucji oraz zobaczyć ścianę, pod którą wykonywane były wyroki śmierci.

Kolejnym etapem naszej eskapady był Wilanów, w którym odbyliśmy, pod kierunkiem przewodnika, bardzo interesującą lekcję muzealną o historii pałacu oraz rodu Sobieskich. Na koniec pospacerowaliśmy po wspaniałych ogrodach pałacowych w stylu francuskim, ujętych w formy geometryczne, z licznymi posągami. Stąd pojechaliśmy do Łazienek, a tu po zjedzeniu pysznego obiadu, udaliśmy się do wnętrz Pałacu Łazienkowskiego – miejsca tzw. Czwartkowych Obiadów, czyli spotkań króla Stanisława Augusta Poniatowskiego z elitą kulturalną ówczesnej Polski. Mocno zmęczeni odpoczywaliśmy w promieniach majowego słońca u stóp pomnika Fryderyka Chopina.

Oczywiście, na naszej drodze nie mogło zabraknąć spaceru pod Sejm przy ulicy Wiejskiej.

Ostatnim obiektem, który zobaczyliśmy tego dnia, była Cytadela Warszawska – miejsce kaźni, zbrodni i wysyłki Patriotów Polskich na Sybir. Znajdują się tu symboliczne groby Powstańców Listopadowych z 1830-31 i Styczniowych z 1863-64 roku.

Późnym wieczorem, po kolacji w naszym hostelu, udaliśmy się jeszcze na spacer wzdłuż Krakowskiego Przedmieścia – od Pałacu Prezydenckiego, przez Plac Zamkowy do Rynku, aby zobaczyć Warszawę oświetloną blaskiem księżyca.

Trzeciego dnia czekała nas smutna wizyta w Muzeum na Pawiaku. To również miejsce kaźni, straszliwych tortur, niekończących się przesłuchań, wreszcie mordów tysięcy młodych Polaków Głęboko poruszeni wysłuchaliśmy kilku listów-grypsów więźniów adresowanych do swych najbliższych. Zwiedziliśmy surowe cele, zobaczyliśmy zachowane pamiątki. Stąd udaliśmy się na Cmentarz Powązkowski, gdzie w skupieniu pochyliliśmy się nad grobami i zapaliliśmy znicze na mogiłach Powstańców   Warszawskich, znanych nam postaci historycznych również z naszej literatury:  Aleksandra Zawadzkiego – Zośki, Jana Brytnara – Rudego  oraz Aleksa Dawidowskiego – Alka.

Ostatnim akcentem naszej wycieczki była wizyta w Muzeum Powstania Warszawskiego. Tu w skupieniu, z ogromnym zainteresowaniem, wysłuchaliśmy relacji naszych przewodników o tym niezwykłym zrywie Armii Krajowej oraz mieszkańcach Warszawy. Obejrzeliśmy również film edukacyjny „Warszawa miasto zniszczeń”.

Cała wycieczka była lekcją naszej historii, lekcją patriotyzmu. Warszawa jest naszą stolicą, sercem Polski i dlatego każdy młody Polak powinien chociaż raz w życiu odwiedzić te miejsca….

Świadomi tego wróciliśmy o wiele bogatsi o nowe przeżycia do Wrocławia, czekając oczywiście na nowe wycieczki, nowe wyzwania…