Dnia 31 marca 2025r. klasy 2 TEO i 4 TEO wraz z opiekunami wybrały się Klastra Edukacyjnego INVEST in EDU znajdującego się na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej INVEST-PARK.
Prelekcję poprowadził prof. dr hab. inż. Andrzej Kaźmierczak z Politechniki Wrocławskiej na temat
Czy wodór będzie paliwem przyszłości naszego świata napędzającym dwa miliardy istniejących na świecie silników spalinowych?
Wykład miał na celu przybliżenie zagadnień związanych z wykorzystaniem wodoru jako alternatywnego paliwa w transporcie niskoemisyjnym oraz omówienie jego potencjału w przyszłości.
- Czym różnią się obecne paliwa zbudowane w formie cząsteczki węgla i wodoru od samego wodoru?
- Charakterystyka wodoru. Gdzie występuje? Czy jest niebezpieczny? Jak spala się wodór? Produkty spalania wodoru.
- Wytwarzanie wodoru z metanu, węgla kamiennego, w procesach elektrolizy wody i inne. Pozyskiwanie „zielonego” wodoru. Dekarbonizacja pozyskiwania wodoru; „green hydrogen”.
- Układy zasilania silników zasilanych wodorem. Czy można spalać wodór zanieczyszczony innymi gazami palnymi?
- Przebieg procesu spalania wodoru w silnikach spalinowych.
- Wpływ zastosowania wodoru jako paliwa na elementy komory spalania i inne silnika spalinowego.
- Metody przechowywania wodoru. Zbiorniki stacjonarne i mobilne. Budowa ciśnieniowego zbiornika wodoru. Budowa zbiornika kriogenicznego.
- Układy tankowania wodoru w fazie gazowej oraz ciekłej możliwe do zainstalowania w pojazdach.
Przykłady samochodów wodorowych
Toyota Mirai – jeden z najpopularniejszych modeli samochodów na wodór, z zasięgiem około 650 km.
Technologia wodorowa ma ogromny potencjał, ale jej przyszłość zależy od rozwoju infrastruktury oraz obniżenia kosztów produkcji i dystrybucji wodoru.
W związku z zainteresowaniem naszych uczniów tematem motoryzacji wykład był rozszerzony o temat:
Pojazd autonomiczny : przyszłość czy teraźniejszość.
Wykład dostarczył wielu cennych informacji i pozwolił lepiej zrozumieć znaczenie wodoru jako przyszłościowego nośnika energii.
W niedługim czasie będziemy mieli okazje odbyć jeszcze wizytę studyjną w laboratorium Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej.









