I. LITERATURA
- Zjawy i duchy w literaturze. Zbadaj i porównaj ich funkcje w wybranych utworach różnych epok.
- Jak, gdzie i co jadają bohaterowie literaccy? Przedstaw motyw sztuki kulinarnej oraz jego funkcje w literaturze różnych epok.
- Różne ujęcia i funkcje anioła w literaturze. Omów i porównaj na wybranych przykładach.
- Poezja jako narzędzie walki ze złem. Omów zagadnienie, analizując wybrane przykłady liryki z różnych epok.
- Wielkie karty naszej historii utrwalone w różnych formach zapisu literackiego. Zaprezentuj na wybranych przykładach.
- Tytuł, motto, ostatnia scena jako klucze do interpretacji dzieła literackiego. Omów na wybranych przykładach.
- Obrzędy i obyczaje ludowe w literaturze. Omów sposoby ich przedstawiania i funkcje w oparciu o wybrane utwory.
- Sposoby przedstawiania brzydoty i jej funkcje w literaturze różnych epok. Przedstaw i porównaj.
- Wpływ władzy na psychikę i zachowania bohaterów literackich. Zaprezentuj na wybranych przykładach z różnych epok.
- Zachowanie człowieka w obliczu zagrożenia. Zaprezentuj na wybranych przykładach literackich z różnych epok.
- Zemsta jako potężny motor działania. Zaprezentuj zjawisko i jego konsekwencje w oparciu o wybrane przykłady literackie różnych epok.
- Błądzić jest rzeczą ludzką. Przedstaw bohaterów literackich, którzy pobłądzili w swoim życiu oraz konsekwencje ich niewłaściwych wyborów.
- Bohaterowie literaccy, których odmieniły wstrząsające wydarzenia. Przedstaw i porównaj w oparciu o wybrane przykłady.
- Ludzie szczęśliwi i powody ich szczęścia. Przedstaw i porównaj, analizując literaturę różnych epok.
- Ludzie nieszczęśliwi i powody ich nieszczęścia. Przedstaw i porównaj, analizując literaturę różnych epok.
- Bolesne rozstania, ich powody i konsekwencje. Omów na wybranych przykładach literackich.
- Od herosa do pantoflarza. Przedstaw różne portrety mężczyzn w literaturze.
- Motywy autobiograficzne w literaturze. Omów w odniesieniu do wybranych utworów z różnych epok.
- Różne sposoby uwodzenia mężczyzn przez płeć piękną na przestrzeni wieków. Omów zagadnienie na wybranych przykładach literackich różnych epok.
- Zabieg personifikacji i różne jej funkcje w dziełach literackich. Przedstaw i porównaj.
- Różne sposoby rozmowy z Bogiem i jej konsekwencje. Omów zagadnienie na wybranych przykładach literackich.
- Człowiek pod władzą despotyzmu. Rozważ problem, odwołując się do wybranych utworów literackich.
- Sposoby przedstawienia wojny w literaturze. Przedstaw na wybranych przykładach literackich różnych epok.
- Koncepcja ludzkiego losu w literaturze różnych epok. Przedstaw i porównaj w oparciu o wybrane przykłady.
- Różne sposoby kształtowania przez literaturę światopoglądu czytelnika. Omów na wybranych przykładach.
- Najtrudniejsze życiowe wybory bohaterów literackich oraz wyborów tych konsekwencje. Przedstaw i porównaj w oparciu o wybrane przykłady.
- Na jakże wielkie ryzyko naraża się ten, kto buntuje się przeciw niesprawiedliwości. Przedstaw problem w oparciu o wybrane przykłady bohaterów literackich.
- Portrety autorytetów w literaturze różnych epok. Przedstaw i porównaj.
- Podróże jako lekcje o życiu i o sobie. Czego nauczyli się bohaterowie literaccy podczas wędrówek?
- Oryginalne narracje w literaturze i ich funkcje. Przedstaw i porównaj w oparciu o wybrane przykłady.
- Motyw duchownego i jego funkcje w dziele literackim. Przedstaw i porównaj w oparciu o wybrane przykłady.
- Filozoficzne inspiracje w literaturze różnych epok. Przedstaw i porównaj w oparciu o wybrane przykłady.
- Pamiętnik jako forma literacka. Zanalizuj wybrane utwory, wskazując na ich różnorodność i funkcje.
- Na przykładach XIX- i XX-wiecznych utworów literackich omów przyczyny i skutki ludzkiej samotności.
- Motyw śmierci heroicznej w literaturze różnych epok. Przedstaw i porównaj celowo dobrane przykłady.
- Różne sposoby ujęcia motywu pojedynku w literaturze. Dokonaj analizy porównawczej wybranych przykładów literatury polskiej i obcej.
- Odpowiedzialność przed własnym sumieniem. Omów zagadnienie, analizując przykłady z literatury polskiej i obcej.
- Literacki obraz zdrady i jej konsekwencji. Przedstaw, odwołując się do wybranych przykładów.
- Bogowie i herosi świata antycznego oraz ich obecność w literaturze polskiej na przestrzeni dziejów. Przeanalizuj zagadnienie na przykładzie twórczości autorów z różnych epok literackich.
- Obcy, inny, cudzoziemiec w polskiej literaturze różnych epok. Przedstaw portrety wybranych bohaterów i wskaż ich funkcje w dziele literackim.
- Kamienica przestrzenią życia człowieka. Przedstaw ten motyw, uwzględniając sposób opisu i analizując wybrane przykłady literatury XIX i XX wieku.
- Dokonaj analizy porównawczej kreacji świata przedstawionego dwóch wybranych twórców literatury fantasy.
- Prorocy i wizjonerzy. Ukaż sposób ich przedstawienia i funkcje kreacji w wybranych tekstach literackich.
- Tradycja i awangarda, realizm i deformacja. Omów różne sposoby kreowania świata przedstawionego, odwołując się do wybranych tekstów literackich różnych epok.
- Bohaterowie, którym się nie powiodło. Wykorzystując utwory z różnych epok, wskaż przyczyny ich klęsk.
- Przedstaw i porównaj różne realizacje motywu vanitas w literaturze dawnej i współczesnej.
- Na podstawie wybranych utworów literackich zbadaj, jaki był stosunek do chorób psychicznych i szaleńców w wybranych epokach literackich.
- Jacy jesteśmy naprawdę? Porównaj wizerunki Polaków utrwalone w literaturze polskiej i obcej.
- Kresy w literaturze polskiej XIX i XX w. Zaprezentuj temat na wybranych przykładach.
- Sposoby rozumienia roli poety i poezji w literaturze polskiej od romantyzmu do współczesności. Zaprezentuj temat na wybranych przykładach.
- Arkadia, raj, wyspy szczęśliwe… Przedstaw i porównaj literackie wizje krain wiecznej szczęśliwości w oparciu o wybrane przykłady.
- Intrygujący zbrodniarze i ich zbrodnie. Omów zagadnienie na celowo wybranych przykładach bohaterów literackich różnych epok.
- Przedstaw obraz przemian społeczno-politycznych w tekstach utworów zespołów rockowych w Polsce w latach 80. I 90.
- Różne modele rodziny ukazane w literaturze. Omów na wybranych przykładach z literatury polskiej.
- Pisarze – emigranci o swoim losie. Porównaj wypowiedzi twórców dwu różnych epok.
- Literacki i kulturowe archetypy postaci w literaturze fantasy. Omów na wybranych przykładach literackich.
- Różne oblicza samotności. Omów problem na przykładzie wybranych bohaterów literackich.
- Honor i godność – wartości wyznawane lub odrzucone przez bohaterów literackich. Omów temat, wykorzystując wybrane przykłady
- Motyw snu i jego funkcje w literaturze różnych epok. Omów temat na wybranych przykładach
- Śmierć jako bohaterka literacka. Omów sposób konstruowania obrazu personifikacji śmierci w literaturze i zinterpretuj jego rolę w wybranych utworach różnych epok.
II. KORESPONDENCJA SZTUK
- Portret Żyda w kulturze różnych epok. Przedstaw motyw w oparciu o wybrane przykłady tekstów kultury.
- Na wybranych przykładach przedstaw impresjonizm jako rewolucyjny nurt w malarstwie i literaturze.
- Twórcza i destrukcyjna siła miłości w życiu człowieka. Omów na wybranych przykładach literackich i filmowych.
- Różne obrazy i funkcje zwierząt w literaturze i filmie. Omów i porównaj na wybranych przykładach.
- Artystyczne ujęcie macierzyństwa w literaturze i malarstwie. Omów i porównaj na podstawie wybranych dzieł.
- Artystyczne ujęcie ojcostwa w literaturze i filmie. Omów i porównaj na podstawie wybranych dzieł.
- Motyw herosa w literaturze różnych epok i grach komputerowych. Omów i porównaj w oparciu o wybrane przykłady tekstów kultury.
- Wielkie przyjaźnie w literaturze i filmie. Omów na wybranych przykładach.
- Różne drogi do świętości. Przedstaw i zanalizuj motyw w oparciu o wybrane przykłady literackie i filmowe.
- Dramaty Szekspira jako źródło inspiracji dla literatury i filmu. Omów na wybranych przykładach.
- Różnorodne ujęcia motywu pożegnania w literaturze i sztuce. Przedstaw na wybranych przykładach.
- Dyskryminacja kobiet i jej przyczyny jako motyw literacki i filmowy. Zaprezentuj na wybranych przykładach.
- Obraz i funkcje wesela w oczach artysty. Przedstaw w oparciu o wybrane teksty kultury.
- Sposoby przedstawiania piękna i jego funkcje w literaturze różnych epok i w grach komputerowych. Przedstaw i porównaj.
- Idealiści i marzyciele oraz ich funkcje w literaturze i filmie. Przedstaw i porównaj.
- Człowiek młody ma w sobie coś z szaleńca! Udowodnij tę sentencję w oparciu o wybrane przykłady literackie i filmowe.
- Sposoby oraz konsekwencje wychowywania dzieci. Przedstaw i porównaj w oparciu o wybrane przykłady literackie i filmowe.
- Relacje mistrz – uczeń w różnych dziedzinach życia. Rozwiń temat, analizując wybrane dzieła literackie i filmowe.
- Człowiek dotknięty szaleństwem i jego funkcje w sztuce. Przedstaw i scharakteryzuj na wybranych przykładach literackich i innych tekstów kultury.
- Problem dojrzewania bohatera podczas różnych niebezpiecznych sytuacji dziejowych. Omów na wybranych przykładach literackich i filmowych
- Kontrowersyjne drogi do kariery. Przedstaw, porównaj i oceń, analizując losy wybranych bohaterów literackich i filmowych.
- Różne portrety starości. Przedstaw i porównaj w oparciu o wybrane przykłady literackie i malarskie.
- Cywilizacja XX w. to klęska czy triumf człowieka? Rozstrzygnij dylemat, odwołując się do wybranych dzieł filmowych i literackich.
- Wizerunek Chrystusa w literaturze i sztuce. Zaprezentuj i porównaj wybrane przykłady tekstów kultury.
- Różne interpretacje powstań narodowowyzwoleńczych w literaturze i filmie. Przedstaw na wybranych przykładach.
- Inspirujący wpływ kultury ludowej na różne dziedziny sztuki. Omów na wybranych przykładach dzieł literackich i muzycznych.
- Portret Sarmaty w literaturze i sztuce malarskiej. Przedstaw i porównaj na podstawie wybranych przykładów.
- Jak cię widzą, tak cię piszą, czyli wpływ wyglądu bohaterów literackich i filmowych na ich losy. Omów i porównaj.
- Tatry w sztuce. Zaprezentuj i porównaj różne ich przedstawienie w literaturze i malarstwie.
- Różne obrazy wsi w literaturze i malarstwie. Porównaj sposoby ich kreacji w wybranych przykładach.
- Potrzeby i oczekiwania ludzi starszych. Przedstaw i porównaj w oparciu o literaturę i film.
- Podróże jako lekcje o życiu i o sobie. Czego nauczyli się bohaterowie literaccy i filmowi podczas swoich wędrówek? Przedstaw i porównaj w oparciu o wybrane przykłady.
- Bankructwo ideałów i jego przyczyny. Przedstaw i porównaj w oparciu o literaturę i film.
- Sztuka wobec niewyrażalnego. Symbol jako środek wyrazu w literaturze i malarstwie. Przedstaw w oparciu o wybrane przykłady.
- Literackie i filmowe obrazy utopii. Przedstaw i porównaj w oparciu o wybrane przykłady.
- Motyw ogrodu i jego sposoby przedstawienia w literaturze oraz malarstwie. Zaprezentuj na wybranych przykładach.
- Motyw lasu i jego funkcje w literaturze oraz filmie. Zaprezentuj na wybranych przykładach.
- Dzieła literackie, a ich adaptacja na potrzeby gier komputerowych. Porównaj wybrane teksty kultury.
- Sposoby budowania nastroju grozy w literaturze i filmie. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych tekstów kultury.
- Obsesja i fanatyzm jako motywy literatury, filmu i sztuk plastycznych. Omów na wybranych przykładach sposoby realizacji i funkcje tego motywu.
- Motyw maski i ukrycia tożsamości w literaturze, sztukach plastycznych i filmie. Zanalizuj na wybranych przykładach.
- Stereotypy w literaturze, sztuce i filmie. Omów sposoby ich wykorzystanie i funkcje na wybranych przykładach.
- Odkrywanie „czarnego lądu” – odwołując się do wybranych tekstów kultury, przedstaw wyłaniający się z nich obraz Afryki.
- Motyw jedzenia w kulturze i jego funkcje. Omów na podstawie wybranych utworów literackich i innych tekstów kultury.
- Groza totalitaryzmu w literaturze i filmie współczesnym. Zaprezentuj temat na wybranych przykładach.
- Dawniejsze a współczesne wzorce rodziny. Porównaj je, analizując wybrane przykłady z literatury i filmu.
III. JĘZYK
- Indywidualizacja języka w „Lalce” B. Prusa jako powieści realistycznej. Przedstaw i porównaj w oparciu o celowo dobrany materiał.
- Oryginalne, zaskakujące, zabawne, niezrozumiałe nazwy produktów użytkowych. Na podstawie zgromadzonego materiału językowego pokaż genezę, budowę i funkcję tego nazewnictwa.
- Sztuka manipulacji w tytułach artykułów na portalach internetowych. Omów i zanalizuj zjawisko w oparciu o wybrane przykłady.
- Reklama, czy poezja? Omów środki językowe i ich funkcje w opisach perfum i kosmetyków.
- Funkcja perswazyjna języka w tekstach reklamowych. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Na wybranych przykładach omów zjawisko stylizacji językowej i jej funkcje w literaturze.
- Retoryka jako sztuka przekonywującego mówienia. Na podstawie wybranych przykładów dokonaj analizy i omówienia najciekawszych figur retorycznych.
- Scharakteryzuj język wybranych polskich polityków i poddaj go własnej ocenie.
- Język korespondencji dawniej i dziś. Omów na podstawie zgromadzonego materiału.
- Funkcje stylizacji modlitewnych w literaturze różnych epok. Omów na wybranych przykładach.
- Zapożyczenia językowe. Omów problem i oceń zasadność najnowszych zapożyczeń w języku polskim.
- Dlaczego niektóre wyrazy stają się modne? Odpowiedz, analizując przykłady ze współczesnej polszczyzny.
- Perswazyjne zabiegi języka na przykładach tekstów propagandowych. Dokonaj analizy wybranych przykładów.
- Twórcze wykorzystanie języka mówionego w literaturze pięknej. Zanalizuj wybrane przykłady i określ funkcje języka kolokwialnego w dziełach literackich.
- Błędy językowe w reklamach i na bilbordach. Przedstaw i wyjaśnij w oparciu o wybrane przykłady.
- Językowe gry oraz ich funkcje w reklamach i na bilbordach. Dokonaj analizy wybranych przykładów i określ funkcje tego zabiegu.
- Przedstaw swoje badania nad zastosowaniem neologizmów we współczesnym języku polskim na podstawie celowo zgromadzonego materiału językowego.
- Zabawy językiem w poezji. Omów zjawisko na przykładach kilku utworów poetyckich.
- Scharakteryzuj język wybranych osób z życia publicznego, analizując celowo zgromadzony materiał językowy.
- Funkcje stylizacji biblijnych w literaturze dwóch wybranych epok. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Przejawy tabu językowego oraz jego łamanie – przedstaw na wybranych przykładach.
- Zapożyczenia z różnych języków w polszczyźnie dwóch wybranych epok. Omów i zanalizuj celowo zgromadzony materiał językowy.
- Scharakteryzuj wybrany socjolekt (gwarę zawodową) dwóch wybranych grup środowiskowych, np. aktorów, lekarzy, prawników, górników itp. Omów i zanalizuj celowo zgromadzony materiał językowy.
- Zanalizuj najciekawsze nazwy sklepów, kawiarni, restauracji w Twojej miejscowości. Wyjaśnij, jakie tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny znalazły w nich odzwierciedlenie.
- Język nagłówków prasowych. Określ ich funkcję, stylistykę i budowę gramatyczną. Omów temat, dokonując analizy celowo zgromadzonego materiału.
- Funkcje zdrobnień i zgrubień w wybranych tekstach literackich i w języku potocznym. Dokonaj analizy językowej celowo zgromadzonego materiału i sformułuj wnioski.
- Język polskich kolęd, pastorałek lub pieśni wielkanocnych. Dokonaj analizy językowej celowo zgromadzonego materiału i sformułuj wnioski.
- Mowa zakochanych w epoce staropolskiej i dziś. Dokonaj analizy i porównaj wybrane przykłady literackie.
- Perswazyjne funkcje języka. Dokonaj analizy wybranych tekstów propagandowych.
- Omów eksperymenty językowe i tematyczne w poezji polskiej XX wieku, analizując celowo zgromadzony materiał.
- Źródła i rodzaje błędów językowych we współczesnej polszczyźnie. Analizując konkretne teksty, zbadaj i omów mechanizmy powodujące powstawanie tych błędów.
- Na wybranych przykładach scharakteryzuj językowe środki wyrażania emocji w literaturze różnych epok.
- Emocje w języku bohatera literackiego. Na wybranych przykładach z różnych epok omów językowe środki ekspresji.
- Najczęściej popełniane błędy językowe we współczesnej polszczyźnie. Omów temat, opierając się na wybranych przykładach.
- Przedstaw komizm językowy, sposoby jego realizacji i funkcje w wybranych utworach literackich, filmowych i kabaretowych.
- Metaforyczny opis świata w języku potocznym. Dokonaj analizy wybranego materiału.