Plik do pobrania: program_wychowawczy
I. TREŚCI I ZADANIA WYCHOWAWCZE BĘDĄCE MIARĄ PRACY EDUKACYJNEJ NAUCZYCIELA
Ze względu na to, iż nie można oddzielić wychowania od dydaktyki, każda lekcja jest lekcją wychowującą
Program wychowawczy oparty jest przede wszystkim na samorozwoju, wolontariacie, działalności społecznej. Szczegółowo został przedstawiony poniżej.
1. SAMOROZWÓJ
Zadania i treści |
Formy realizacji |
Odpowiedzialni |
•wpajanie systemu zasad moralnych. (kl.I-IV) |
•godziny wychowawcze •nauczyciel daje przykład na każdej lekcji |
nauczyciele |
•stworzenie kodeksu dobrego zachowania ucznia |
•godziny wychowawcze |
wychowawcy |
•uświadamianie uczniom potrzeby kontaktu z różnymi formami kulturalnymi.(kl.I-IV) •uczestnictwo uczniów życiu kulturalnym szkoły, miasta, regionu. •przygotowanie do uczestnictwa w seansach filmowych, przedstawieniach teatralnych, muzycznych, uroczystościach szkolnych. (kl.I-IV) •kształtowanie właściwych postaw uczestnika kultury. (kl.I-IV) •udział w seansach filmowych, teatralnych itp. |
•uczęszczanie na zajęcia pozalekcyjne •godziny wychowawcze •lekcje wiedzy o kulturze •lekcje języka polskiego, geografii, historii i innych przedmiotów humanistycznych itp. |
nauczyciele, wychowawcy, Rada Rodziców, dyrekcja |
•uczniowie dzielą się swoimi osiągnięciami i zdobytymi umiejętnościami |
•godziny wychowawcze •zebrania z rodzicami
|
wychowawcy, rodzice |
•autorefleksje nad sobą, określenie słabych i mocnych stron •samodzielna praca nad swoimi słabymi stronami na podstawie wcześniej ustalonych zasad |
•godziny wychowawcze •spotkania z pedagogiem, psychologiem •spotkania z konsultantami lub doradcami zawodowymi |
wychowawcy, pedagog, dyrekcja psycholog, doradcy zawodowi, nauczyciele uczący danego ucznia, dyrekcja |
•przygotowanie do publicznych wystąpień, poprawne posługiwanie się językiem ojczystym. •autoprezentacja |
•zajęcia edukacyjne •udział w szkolnych i środowiskowych uroczystościach •udział w sesjach popularno-naukowych, sesjach rad gminnych i powiatowych, •praca w organizacjach szkolnych i społecznych •uczestnictwo w różnego rodzaju kółkach •udział w konkursach i olimpiadach |
nauczyciele-opiekunowie zajęć wymienionych obok, opiekun samorządu szkolnego, pedagog |
•kształtowanie odpowiedniej postawy asertywnej •działania zapobiegające agresji, komunikacja interpersonalna. |
•trening asertywności •godziny wychowawcze |
Wychowawcy, pedagog |
•kształtowanie umiejętności przekazywania własnych poglądów •akceptacja poglądów innych osób. (sztuka argumentacji i negocjacji) •kształtowanie postawy tolerancyjnej dla osób innego wyznania i rasy |
•zajęcia edukacyjne (dyskusje nad różnego rodzaju problemami np. na lekcjach języka polskiego, czy historii) •godziny wychowawcze •praca w organizacjach szkolnych i społecznych |
nauczyciele przedmiotów humanistycznych, wychowawcy, opiekunowie sekcji i organizacji szkolnych, nauczyciele |
•uczeń dba o swój rozwój intelektualny oraz sprawność psychiczną i fizyczną (kl.I-IV) |
•zajęcia edukacyjne •zajęcia sportowe (SKS) •wszelkiego rodzaju kółka •olimpiady i konkursy •zajęcia pozalekcyjne •wykłady i lekcje otwarte na wyższych uczelniach •spotkania, konsultacje z psychologiem i pedagogiem szkolnym
|
nauczyciele w-fu, nauczyciele, pedagog, psycholog |
•dbałość o innych, współodpowiedzialność. (kl.I-IV) |
•zajęcia edukacyjne |
nauczyciele |
•planowanie, organizowanie i ocenianie własnego uczenia się, oraz przyjmowanie coraz większej odpowiedzialności za własną naukę. (kl.I-IV) |
•zajęcia edukacyjne •godziny wychowawcze •spotkania z pedagogiem i psychologiem |
nauczyciele przedmiotów, nauczyciele wychowawcy |
2. WOLONTARIAT (kl.I-IV)
Dając – otrzymujemy jeszcze więcej. Pomaganie innym zbliża ludzi o różnych poglądach, zamożności, wieku. Każde działanie na rzecz innych i nawet mały na tej płaszczyźnie sukces będą w młodych ludziach budować wiarę w siebie, pozwolą określić sens własnego życia oraz pobudzą ich własną aktywność.
Zadania |
Formy realizacji |
Odpowiedzialni |
•kształtowanie w uczniach wrażliwości na potrzeby innych. |
•zajęcia lekcyjne |
nauczyciele wszystkich przedmiotów |
•czynny udział w wolontariacie |
•zajęcia lekcyjne •wolontariat |
opiekunowie wolontariatu w szkole, nauczyciele |
•włączenie się w działania na rzecz innych(w tym pomoc koleżeńska). |
•zajęcia pozalekcyjne •godziny wychowawcze |
wszyscy nauczyciele |
3. DZIAŁALNOŚĆ SPOŁECZNA
DZIAŁAM, WIĘC JESTEM
Szkoła ma za zadanie wychowywać obywateli i dlatego działania na rzecz społeczności lokalnej, szkolnej organizowanie w szkole wyborów czy pomoc humanitarna należą do naszych zadań.
Dzięki społecznemu działaniu młodzi zaczynają widzieć, co się dzieje wokół nich i do kogo mogą się zwrócić, jeśli mają jakiś problem. Uczą się życia.
Zadania |
Formy realizacji |
Odpowiedzialni |
•oswajanie młodzieży z demokracją, m.in. poprzez zachęcanie do aktywnego udziału w „dorosłych wyborach” (kl.I-IV) •branie udziału w akcjach humanitarnych na rzecz potrzebujących ludzi na całym świecie. (kl.I-IV) |
•godziny wychowawcze •lekcje historii i WOS-u |
nauczyciele WOS-u, historii, wychowawcy |
•efektywne współdziałanie w zespole i praca w grupie, budowanie więzi międzyludzkich, podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji •działalność społeczna-zawsze prowadzona w małych grupach-daje szansę rozwijania w młodzieży umiejętności społecznych, takich jak komunikacja, rozwiązywanie konfliktów, rozumienie swoich motywów i potrzeb innych ludzi. (kl.I-IV) |
•godziny wychowawcze •praca w samorządach: klasowym, szkolnym •organizowanie życia kulturalnego szkoły •uczestnictwo w różnych formach turystyki •współudział w tworzeniu podstawowych aktów prawnych
|
nauczyciele opiekunowie sekcji i organizacji szkolnych, wychowawcy, dyrekcja, Rada Rodziców |
•kształtowanie w uczniach umiejętności organizacyjnych. -Uczniowie organizują spotkania z przedstawicielami urzędów zajmujących się sprawami obywateli. – Podejmują działania pozwalające promować szkołę. -Inicjują różne działania na rzecz społeczności szkolnej oraz innych instytucji i osób. Do swych działań włączają kolegów z innych klas. -Organizują wycieczki naukowe i spotkania mające na celu pomóc młodym ludziom w wyborze przyszłej drogi życiowej (kl.I-IV) |
•godziny wychowawcze •zajęcia lekcyjne |
nauczyciele |
Praca na rzecz społeczności szkolnej i lokalnej, która powinna być doceniona np. wyróżnieniem, pochwałą lub nagrodą na koniec semestru, roku (kl.I-IV)
4.INNE
Zadania |
Formy realizacji |
Odpowiedzialni |
•uświadamianie zagrożeń związanych z nałogami
|
•pogadanki prowadzone przez fachowców •godziny wychowawcze •spotkania z pedagogiem •filmy |
pedagog, wychowawca, dyrekcja, nauczyciele |
•profilaktyka-przeciwdziałanie zjawiskom patologicznym. |
•zajęcia z pedagogiem •godziny wychowawcze •konsultacje z psychologiem |
pedagog, wychowawcy, nauczyciele |
•wychowanie proekologiczne |
•lekcje geografii •kółko ekologiczne •godziny wychowawcze •udział w olimpiadach i konkursach |
nauczyciele geografii, wychowawcy, nauczyciele innych przedmiotów |
I. TREŚCI I ZADANIA WYCHOWAWCZE BĘDĄCE MIARĄ PRACY EDUKACYJNEJ NAUCZYCIELA.
Ze względu na to, iż nie można oddzielić wychowania od dydaktyki, każda lekcja jest lekcją wychowującą
Program wychowawczy oparty jest przede wszystkim na samorozwoju, wolontariacie, działalności społecznej. Szczegółowo został przedstawiony poniżej.
1. SAMOROZWÓJ
Zadania i treści |
Formy realizacji |
Odpowiedzialni |
•wpajanie systemu zasad moralnych. (kl.I-IV) |
•godziny wychowawcze •nauczyciel daje przykład na każdej lekcji |
nauczyciele |
•stworzenie kodeksu dobrego zachowania ucznia |
•godziny wychowawcze |
wychowawcy |
•uświadamianie uczniom potrzeby kontaktu z różnymi formami kulturalnymi.(kl.I-IV) •uczestnictwo uczniów życiu kulturalnym szkoły, miasta, regionu. •przygotowanie do uczestnictwa w seansach filmowych, przedstawieniach teatralnych, muzycznych, uroczystościach szkolnych. (kl.I-IV) •kształtowanie właściwych postaw uczestnika kultury. (kl.I-IV) |
•udział w seansach filmowych, teatralnych itp. •uczęszczanie na zajęcia pozalekcyjne •godziny wychowawcze •lekcje wiedzy o kulturze •lekcje języka polskiego, geografii, historii i innych przedmiotów humanistycznych itp. |
nauczyciele, wychowawcy, Rada Rodziców, dyrekcja |
•uczniowie dzielą się swoimi osiągnięciami i zdobytymi umiejętnościami |
•godziny wychowawcze •zebrania z rodzicami
|
wychowawcy, rodzice |
•autorefleksje nad sobą, określenie słabych i mocnych stron •samodzielna praca nad swoimi słabymi stronami na podstawie wcześniej ustalonych zasad |
•godziny wychowawcze •spotkania z pedagogiem, psychologiem •spotkania z konsultantami lub doradcami zawodowymi |
wychowawcy, pedagog, dyrekcja psycholog, doradcy zawodowi, nauczyciele uczący danego ucznia, dyrekcja |
•przygotowanie do publicznych wystąpień, poprawne posługiwanie się językiem ojczystym. •autoprezentacja |
•zajęcia edukacyjne •udział w szkolnych i środowiskowych uroczystościach •udział w sesjach popularno-naukowych, sesjach rad gminnych i powiatowych, •praca w organizacjach szkolnych i społecznych •uczestnictwo w różnego rodzaju kółkach •udział w konkursach i olimpiadach |
nauczyciele-opiekunowie zajęć wymienionych obok, opiekun samorządu szkolnego, pedagog |
•kształtowanie odpowiedniej postawy asertywnej •działania zapobiegające agresji, komunikacja interpersonalna. |
•trening asertywności •godziny wychowawcze |
Wychowawcy, pedagog |
•kształtowanie umiejętności przekazywania własnych poglądów •akceptacja poglądów innych osób. (sztuka argumentacji i negocjacji) •kształtowanie postawy tolerancyjnej dla osób innego wyznania i rasy |
•zajęcia edukacyjne (dyskusje nad różnego rodzaju problemami np. na lekcjach języka polskiego, czy historii) •godziny wychowawcze •praca w organizacjach szkolnych i społecznych |
nauczyciele przedmiotów humanistycznych, wychowawcy, opiekunowie sekcji i organizacji szkolnych, nauczyciele |
•uczeń dba o swój rozwój intelektualny oraz sprawność psychiczną i fizyczną (kl.I-IV) |
•zajęcia edukacyjne •zajęcia sportowe (SKS) •wszelkiego rodzaju kółka •olimpiady i konkursy •zajęcia pozalekcyjne •wykłady i lekcje otwarte na wyższych uczelniach •spotkania, konsultacje z psychologiem i pedagogiem szkolnym
|
nauczyciele w-fu, nauczyciele, pedagog, psycholog |
•dbałość o innych, współodpowiedzialność. (kl.I-IV) |
•zajęcia edukacyjne |
nauczyciele |
•planowanie, organizowanie i ocenianie własnego uczenia się, oraz przyjmowanie coraz większej odpowiedzialności za własną naukę. (kl.I-IV) |
•zajęcia edukacyjne •godziny wychowawcze •spotkania z pedagogiem i psychologiem |
nauczyciele przedmiotów, nauczyciele wychowawcy |
2. WOLONTARIAT (kl.I-IV)
Dając – otrzymujemy jeszcze więcej. Pomaganie innym zbliża ludzi o różnych poglądach, zamożności, wieku. Każde działanie na rzecz innych i nawet mały na tej płaszczyźnie sukces będą w młodych ludziach budować wiarę w siebie, pozwolą określić sens własnego życia oraz pobudzą ich własną aktywność.
Zadania |
Formy realizacji |
Odpowiedzialni |
•kształtowanie w uczniach wrażliwości na potrzeby innych. |
•zajęcia lekcyjne |
nauczyciele wszystkich przedmiotów |
•czynny udział w wolontariacie |
•zajęcia lekcyjne •wolontariat |
opiekunowie wolontariatu w szkole, nauczyciele |
•włączenie się w działania na rzecz innych(w tym pomoc koleżeńska). |
•zajęcia pozalekcyjne •godziny wychowawcze |
wszyscy nauczyciele |
3. DZIAŁALNOŚĆ SPOŁECZNA
DZIAŁAM, WIĘC JESTEM
Szkoła ma za zadanie wychowywać obywateli i dlatego działania na rzecz społeczności lokalnej, szkolnej organizowanie w szkole wyborów czy pomoc humanitarna należą do naszych zadań.
Dzięki społecznemu działaniu młodzi zaczynają widzieć, co się dzieje wokół nich i do kogo mogą się zwrócić, jeśli mają jakiś problem. Uczą się życia.
Zadania |
Formy realizacji |
Odpowiedzialni |
•oswajanie młodzieży z demokracją, m.in. poprzez zachęcanie do aktywnego udziału w „dorosłych wyborach” (kl.I-IV) •branie udziału w akcjach humanitarnych na rzecz potrzebujących ludzi na całym świecie. (kl.I-IV) |
•godziny wychowawcze •lekcje historii i WOS-u |
nauczyciele WOS-u, historii, wychowawcy |
•efektywne współdziałanie w zespole i praca w grupie, budowanie więzi międzyludzkich, podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji •działalność społeczna-zawsze prowadzona w małych grupach-daje szansę rozwijania w młodzieży umiejętności społecznych, takich jak komunikacja, rozwiązywanie konfliktów, rozumienie swoich motywów i potrzeb innych ludzi. (kl.I-IV) |
•godziny wychowawcze •praca w samorządach: klasowym, szkolnym •organizowanie życia kulturalnego szkoły •uczestnictwo w różnych formach turystyki •współudział w tworzeniu podstawowych aktów prawnych
|
nauczyciele opiekunowie sekcji i organizacji szkolnych, wychowawcy, dyrekcja, Rada Rodziców |
•kształtowanie w uczniach umiejętności organizacyjnych. -Uczniowie organizują spotkania z przedstawicielami urzędów zajmujących się sprawami obywateli. – Podejmują działania pozwalające promować szkołę. -Inicjują różne działania na rzecz społeczności szkolnej oraz innych instytucji i osób. Do swych działań włączają kolegów z innych klas. -Organizują wycieczki naukowe i spotkania mające na celu pomóc młodym ludziom w wyborze przyszłej drogi życiowej (kl.I-IV) |
•godziny wychowawcze •zajęcia lekcyjne |
nauczyciele |
Praca na rzecz społeczności szkolnej i lokalnej, która powinna być doceniona np. wyróżnieniem, pochwałą lub nagrodą na koniec semestru, roku (kl.I-IV)
4.INNE
Zadania |
Formy realizacji |
Odpowiedzialni |
•uświadamianie zagrożeń związanych z nałogami
|
•pogadanki prowadzone przez fachowców •godziny wychowawcze •spotkania z pedagogiem •filmy |
pedagog, wychowawca, dyrekcja, nauczyciele |
•profilaktyka-przeciwdziałanie zjawiskom patologicznym. |
•zajęcia z pedagogiem •godziny wychowawcze •konsultacje z psychologiem |
pedagog, wychowawcy, nauczyciele |
•wychowanie proekologiczne |
•lekcje geografii •kółko ekologiczne •godziny wychowawcze •udział w olimpiadach i konkursach |
nauczyciele geografii, wychowawcy, nauczyciele innych przedmiotów |