Plik do pobrania: program profilaktyczny
1.Wstęp
Oto trzy obszary, w których będziemy pracować:
- Profilaktyka uzależnień
- Profilaktyka problemów zdrowotnych
- Profilaktyka przemocy
- Adaptacja uczniów klas I-ych w nowej szkole
Brak wiary w siebie, zła samoocena, niezaspokojona potrzeba miłości, braki w zakresie umiejętności życiowych to przyczyny poważnych problemów szkolnych takich jak: sięgania po alkohol, narkotyki i papierosy, agresja, bierność, wagary. Dlatego w programie profilaktycznym należy położyć nacisk na działania w zakresie trzech obszarów wymienionych powyżej:
- umożliwiające zdobycie doświadczenia, które spowoduje wzrost umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych, pomoc w zaspokajaniu najważniejszych potrzeb tj. sukcesu czy przynależności
- likwidujące przyczyny (w miarę możliwości szkoły)
- dostarczające informacji o skutkach ich (uczniów) postępowania i podejmowanych decyzji(np. o sięganiu po narkotyki, alkohol, papierosy, czy uleganiu przemocy, lub biernej postawie wobec powyższych problemów)
- zapewniające pomoc w rozwijaniu umiejętności życiowych takich jak:
- radzenie sobie ze stresem, własnymi emocjami
- poczucie własnej wartości
- asertywność (umiejętności odpierania nacisków otoczenia)
- umiejętność podejmowania decyzji
- umiejętność interpersonalnych
- interwencji w przypadkach, gdy stwierdzone zostało iż uczeń sięga po różnego rodzaju środki psychoaktywne .
Istotne dla programu profilaktycznego jest:
- właściwa diagnoza problemów oraz sytuacji życiowej uczniów, która musi nastąpić w pierwszej klasie i być przeprowadzona przez wychowawców oraz pedagogów szkolnych.
- zaangażowanie w niego wszystkich nauczycieli (nie tylko pedagogów, psychologa czy wychowawców) ale przede wszystkim rodziców.
- Umożliwienie uczniom uczestnictwa w jak największej liczbie różnorodnych kółek i zajęć pozalekcyjnych
2. Realizacja celów profilaktycznych
I. PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ
Profilaktyka antyalkoholowa
Tytuł programu |
Cele |
Adresat |
Odpowiedzialni |
Termin |
Diagnoza |
|
wszyscy uczniowie |
wychowawcy |
Październik, listopad |
Program |
|
klasy pierwsze |
wychowawcy |
według harmonogramu |
Program KOREKTA |
|
klasy drugie |
Pedagodzy i wychowawcy |
według harmonogramu |
Profilaktyka antynikotynowa
Tytuł programu lub |
Cele |
Adresat |
Odpowiedzialni |
Termin |
Program Nie palę |
|
uczniowie klas pierwszych | Wychowawcy, nauczyciele i pedagodzy.Samorząd i nauczyciele przedmiotowi | według potrzeb,wg harmonogramu |
Wpływ palenia na zdrowie-spotkanie z lekarzem |
|
klasy pierwszei drugie | Wychowawcy, nauczyciele i pedagodzy | wg harmonogramu |
Profilaktyka antynarkotykowa
Tytuł programu |
Cele, zadania szczegółowe |
Adresat |
Odpowiedzialni |
Termin |
Diagnoza skali zjawiska |
|
Wszyscy uczniowie | wychowawcy | październik |
Profilaktyka narkomanii-spotkanie z terapeutą z MONAR-u |
|
klasy pierwsze | Wychowawcy, pedagodzy | Wg potrzeb |
Wywiadówka profilaktyczna i rady szkoleniowe: JAK ROZPOZNAĆ CZY DZIECKO SIĘ NARKOTYZUJE? |
|
rodzice uczniów klas pierwszych | Wychowawcy, pedagodzy i nauczyciele | Wg potrzeb |
Trening asertywności |
|
Wszyscy uczniowie | Wychowawcy i pedagodzy | Wg potrzeb |
Współpraca z Policją, Strażą Miejską |
|
wszyscy uczniowie i rodzice | Dyrekcja, wychowawcy, nauczyciele i pedagodzy | Wg potrzeb |
Organizowanie dyżurów uczniowskich i nauczycielskich (monitorowanie szkoły) |
|
wszyscy uczniowie, osoby wchodzące na teren szkoły | Wychowawcy, nauczyciele, Dyrekcja i uczniowie | cały rok |
Prowadzenie interwencji w przypadku uzyskania informacji, że uczeń sięga po substancje psychoaktywne (metoda interwencji) |
|
wszyscy uczniowie | Wychowawcy i pedagodzy | W zależności od potrzeb |
II. PROFILAKTYKA PROBLEMÓW ZDROWOTNYCH
Tytuł programu lub rodzaj działania |
Cele |
Adresat |
Odpowiedzialni |
Termin |
Warsztaty ŻYJĘ BEZ RYZYKA AIDS
Olimpiada wiedzy o AIDS |
|
klasy pierwsze,uczniowie chętni | Biolodzy, nauczyciele WDŻwR,biolodzy | cały rok,październik |
Programy promujące zdrowy styl życia , w tym akcje Tydzień ruchu |
|
wszyscy uczniowie | nauczycieleW-fu i wychowawcy | październik-listopad |
Trening radzenia sobie ze stresem |
|
uczniowie klas maturalnych | Wychowawcy i pedagodzy | Marzec/kwiecień |
Program WŁAŚCIWE ODŻYWIANIE GWARANCJĄ ZDROWIA |
|
wszyscy uczniowie | Biolodzy | cały rok |
Badania przesiewowe prowadzone przez pielęgniarkę szkolną |
|
wszyscy uczniowie | pielęgniarka | cały rok |
Program profilaktyki onkologicznej |
|
Uczennice, pracownice szkoły, mamy uczniów | Pielęgniarka i pedagodzy | Październik |
III PROFILAKTYKA PRZEMOCY
Tytuł programu |
Cele |
Adresat |
Odpowiedzialni |
Termin |
Diagnoza skali zjawiska | -ocena zagrożeń na terenie szkoły | wszyscy uczniowie | wychowawcy | październik |
Warsztaty – nt. umiejętności społecznych i interpersonalnych | -Nawiązywanie, podtrzymywanie dobrych satysfakcjonujących kontaktów wśród uczniów-rozwiązywanie konfliktów-opieranie się presji grupy, mówienie „Nie” | klasy pierwsze | Wychowawcy i pedagodzy | cały rok |
Współpraca z Policją i Strażą Miejską, Młodzieżowym Ośrodkiem Socjoterapii, Ośrodkiem Profilaktyki Środowiskowej | -przeciwdziałanie przemocy na terenie szkoły (działania interwencyjne) | wszyscy uczniowie | Dyrekcja, pedagodzy, wychowawcy i nauczyciele | cały rok |
Trening asertywności
Warsztaty programu profilaktycznego Dlaczego |
Zapoznanie z pojęciem „asertywność”Pokazanie, jak ważną rolę odgrywa ono w naszym życiu codziennymKształtowanie umiejętności bycia asertywnym
-Zapoznanie z problemem handlu dziećmi -nauka zachowań w sytuacji zagrożenia -sposoby szukania pomocy |
wszyscy uczniowie
Wszyscy uczniowie |
Wychowawcy
wychowawcy |
cały rok
Cały rok |
IV. ADAPTACJA UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH W NOWEJ SZKOLE
Tytuł programu |
Cele |
Adresat |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
|
Zajęcia integracyjno-adaptacyjne (ćwiczenia) |
Lepsze wzajemne poznanie się uczniów, wprowadzenie pozytywnych norm | Uczniowie klas pierwszych | Pedagodzy i wychowawcy | wrzesień |