WZO Szkoła ponadgimnazjalna (doc)
WZO Szkoła ponadgimnazjalna (pdf)
§ 1
- Proces nauczania w Szkołach dla Młodzieży podlega ocenie zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania zajęć edukacyjnych.
 - Wewnątrzszkolny System Oceniania w Szkołach dla Młodzieży określa zbiór zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w Szkołach dla Młodzieży.
 - Wewnątrzszkolne ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę oraz formułowanie oceny.
 
§ 2
- Wewnątrzszkolne ocenianie w Szkołach dla Młodzieży ma na celu:
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie,
 - udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
 - motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
 - dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,
 - umożliwianie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej.
 
 - Wewnątrzszkolne ocenianie w Szkołach dla Młodzieży obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
 - ustalenie kryteriów oceniania zachowania,
 - ocenianie bieżące i ustalenie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w Szkołach dla Młodzieży;
 - przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
 - ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali zgodnej ze skalą przyjętą w odpowiednim rozporządzeniu ministra właściwego do spraw oświaty;
 - ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
 - ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach oraz trudnościach ucznia w nauce.
 
 
§ 3
- W Szkołach dla Młodzieży rok szkolny składa się z 2 semestrów, których czas trwania ustalany jest na Radzie Plenarnej Zespołu Szkół nr 18 na początku nowego roku szkolnego.
 
§ 4
- Wychowawca informuje uczniów o zasadach oceniania wewnątrzszkolnego oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych na początku roku szkolnego, nie później jednak niż do dnia 10 września.
 - Wychowawca informuje rodziców o zasadach oceniania wewnątrzszkolnego i zasadach oceniania zachowania na pierwszym spotkaniu informacyjnym, nie później jednak niż do końca miesiąca września.
 - Wychowawca na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i rodziców o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
 - Nauczyciele poszczególnych obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych zapoznają uczniów ze swoim przedmiotowym systemem oceniania, w pierwszym tygodniu nauki.
 - Szkoły dla Młodzieży organizują zebrania wszystkich rodziców uczniów 5 razy w ciągu roku szkolnego: na początku roku szkolnego, na koniec I semestru i całego roku szkolnego oraz w środku każdego semestru, w szczegółowych terminach ustalonych przez Dyrektora.
 - Raz w miesiącu, w środy, wszyscy nauczyciele pełnią dyżur w Szkołach dla Młodzieży, w celu udzielenia informacji zainteresowanym rodzicom na temat postępów w nauce i spraw wychowawczych ich dzieci.
 - Rodzice maja prawo do przybycia do Szkół dla Młodzieży każdego dnia, w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze z wybranymi nauczycielami.
 - W trakcie spotkań i zebrań rodzice otrzymują informacje o osiągnięciach i postępach uczniów, ich zachowaniu oraz ich indywidualnych potrzebach edukacyjnych.
 - Rodzice mają obowiązek współdziałać z wychowawcą oraz z innymi nauczycielami w procesie kształcenia i wychowania w szczególności poprzez systematyczne uczestnictwo w spotkaniach i zebraniach z rodzicami oraz poprzez kontakty indywidualne z Zespołem Szkół.
 
§ 5
- W Szkołach dla Młodzieży oceny bieżące, śródroczne i końcoworoczne klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się zgodnie z następującą skalą:
 
- stopień celujący – 6
 - stopień bardzo dobry – 5
 - stopień dobry – 4
 - stopień dostateczny – 3
 - stopień dopuszczający – 2
 - stopień niedostateczny – 1
 
- Oceny, o których mowa w ust. 1, wpisywane są w dokumentacji szkolnej w pełnym brzmieniu.
 
§ 6
- Nauczyciel sporządza Przedmiotowy System Oceniania ze szczególnym uwzględnieniem 2 poziomów: podstawowego i dopełniającego.
 - Przy sporządzaniu rejestru wymagań uwzględnione zostają następujące kryteria ogólne wymagań:
- wymagania konieczne:
- opanowanie podstawowych umiejętności i wiadomości zawartych w podstawie programowej (braki nie przekreślają jednak uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki),
 - rozwiązywanie, często przy pomocy nauczyciela, typowych zadań o niewielkim stopniu trudności,
 - popełnianie licznych błędów językowych, nieporadność stylu.
 
 - wymagania podstawowe:
- najważniejsze w uczeniu danego przedmiotu,
 - łatwe dla ucznia,
 - często powtarzające się w procesie nauczania,
 - określone programem nauczania na poziomie nie przekraczającym wymagań określonych w podstawie programowej,
 - proste, uniwersalne umiejętności, w mniejszym stopniu wiadomości.
 
 - wymagania dopełniające:
- wymagające korzystania z różnych źródeł,
 - umożliwiające rozwiązywanie problemów,
 - użyteczne w życiu pozaszkolnym i w pracy zawodowej,
 - pozwalające łączyć wiedzę z różnych przedmiotów i dziedzin,
 - niepopełnianie błędów językowych i stylistycznych, korzystanie z podstawowych pojęć oraz praw ujętych w terminach naukowych.
 
 - wymagania rozszerzające:
- opanowanie pełnego zakresu wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania przedmiotu w danym oddziale,
 - sprawne posługiwanie się zdobytymi wiadomościami,
 - samodzielne rozwiązywanie problemów teoretycznych i praktycznych ujętych programem nauczania,
 - umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu zadań i problemów,
 - poprawność językowa i stylistyczna wypowiedzi pisemnych oraz ustnych, posługiwanie się terminologią naukową,
 
 - wymagania ponadprogramowe:
- wiedza i umiejętności wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danym oddziale,
 - samodzielne i twórcze rozwijanie własnych uzdolnień,
 - biegłe posługiwanie się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych z zakresu programu nauczania danego oddziału,
 - rozwiązywanie nietypowych zadań wykraczających poza program nauczania danego oddziału,
 - osiąganie sukcesów w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikujących do finałów wojewódzkich lub krajowych,
 - poprawność językowa i stylistyczna wypowiedzi ustnych oraz pisemnych, posługiwanie się terminologią naukową.
 
 
 - wymagania konieczne:
 
§ 7
- W Szkołach dla Młodzieży obowiązują następujące kryteria ustalania bieżących ocen cząstkowych oraz ocen śródrocznych i rocznych klasyfikacyjnych z poszczególnych zajęć edukacyjnych:
- uczeń otrzymuje ocenę celującą, wtedy gdy:
- spełnia wymagania rozszerzające i dopełniające w zakresie wiedzy i umiejętności z danego przedmiotu,
 - wykazuje się umiejętnością analizy, syntezy i korelacji wiedzy z różnych przedmiotów,
 - wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności do rozwiązywania problemów poznawczych w sytuacjach nietypowych,
 - twórczo korzysta z różnych źródeł informacji i komunikowania się,
 - umiejętnie organizuje pracę grupy i nią kieruje,
 - twórczo rozwija swoje uzdolnienia i zainteresowania, projektuje twórcze działania oraz przyjmuje odpowiedzialność za ich przebieg i wyniki.
 
 - uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, wtedy gdy:
- spełnia wymagania rozszerzające i częściowo dopełniające w zakresie wiedzy i umiejętności z danego przedmiotu,
 - wykazuje się umiejętnością analizy, syntezy i korelowania wiedzy z różnych przedmiotów,
 - wykorzystuje wiedzę i umiejętności w sytuacjach nietypowych,
 - umiejętnie korzysta z różnych źródeł informacji i komunikowania się,
 - umiejętnie kieruje pracą grupy,
 - świadomie kieruje rozwojem swoich uzdolnień i zainteresowań.
 
 - uczeń otrzymuje ocenę dobrą, wtedy gdy:
- opanował wiadomości i umiejętności podstawowe oraz częściowo rozszerzające z danego przedmiotu,
 - wykazuje się umiejętnością analizy i syntezy wiedzy,
 - samodzielnie potrafi stosować wiedzę i umiejętności w sytuacjach nietypowych,
 - korzysta z różnych źródeł informacji i komunikowania się,
 - potrafi współpracować w grupie,
 - dostrzega konieczność kierowania rozwojem swoich uzdolnień i zainteresowań.
 
 - uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, wtedy gdy:
- spełnia wymagania podstawowe w zakresie wiedzy i umiejętności z danego przedmiotu,
 - dokonuje prób analizy i syntezy, posługuje się wiedzą odtwórczą,
 - wykazuje się zrozumieniem posiadanej wiedzy i stosuje ją w sytuacjach typowych,
 - pod kierunkiem nauczyciela potrafi korzystać z różnych źródeł informacji i komunikowania się,
 - potrafi rozważać poglądy innych ludzi,
 - pod kierunkiem nauczyciela stara się rozwijać swoje uzdolnienia i zainteresowania.
 
 - uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, wtedy gdy:
- nie spełnia w całości wymagań podstawowych w zakresie wiedzy i umiejętności z danego przedmiotu,
 - dokonuje prób analizy i syntezy, posługując się wiedzą odtwórczą przy pomocy nauczyciela
 - potrafi odtworzyć posiadaną wiedzę i zastosować ją do rozwiązania typowych zadań o niewielkim stopniu trudności przy pomocy nauczyciela,
 - ukierunkowany nie potrafi w pełni skorzystać z różnych źródeł informacji,
 - biernie uczestniczy w pracy grupy;
 - nie podejmuje działań w kierunku samorozwoju.
 
 - uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, wtedy gdy:
- nie spełnia wymagań podstawowych w zakresie wiedzy i umiejętności z danego przedmiotu,
 - nie dokonuje prób analizy i syntezy,
 - przy pomocy nauczyciela nie potrafi zastosować wiedzy w sytuacjach typowych, do rozwiązywania zadań o niewielkim stopniu trudności,
 - nie potrafi korzystać z różnych źródeł informacji,
 - nie potrafi współpracować w grupie,
 - nie dostrzega konieczności samorozwoju.
 
 
 - uczeń otrzymuje ocenę celującą, wtedy gdy:
 
§ 8
- W Szkołach dla Młodzieży ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez jego wychowawcę, uczących go nauczycieli oraz innych uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez niego zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
 - W Szkołach dla Młodzieży ocena zachowania ucznia wyraża opinię o:
- wywiązywaniu się przez niego z obowiązków szkolnych,
 - jego postępowaniu zgodnie z dobrem społeczności Zespołu Szkół,
 - jego kulturze osobistej,
 - jego udziale w życiu oddziału, Zespołu Szkół i środowiska oraz inicjowaniu i wykonywaniu przez niego prac na rzecz danego oddziału i Zespołu Szkół,
 - jego postawie wobec kolegów i innych osób,
 - dbałości przez niego o mienie i pomoce szkolne,
 - jego współdziałaniu i udzielaniu pomocy innym, reagowaniu na zło,
 - dbałości przez niego o kulturę słowa i higienę osobistą,
 - jego nieuleganiu nałogom (piciu alkoholu, paleniu, braniu narkotyków).
 
 
§ 9
- W Szkołach dla Młodzieży śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania ustala się według obowiązującej skali:
 
- wzorowe
 - bardzo dobre
 - dobre
 - poprawne
 - nieodpowiednie
 - naganne
 
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
 - Oceny, o których mowa w ust. 1, wpisywane są w dokumentacji szkolnej w pełnym brzmieniu.
 
§ 10
-  W Szkołach dla Młodzieży obowiązują następujące kryteria ustalania śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych zachowania:
- zachowanie wzorowe otrzymuje uczeń, który:
- prezentuje wysoką kulturę osobistą na terenie Zespołu Szkół i poza nim,
 - wzorowo wypełnia obowiązki szkolne,
 - systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia szkolne,
 - ma wzorową frekwencję,
 - bierze czynny udział w życiu danego oddziału, Zespołu Szkół, Samorządu Uczniowskiego Szkół dla Młodzieży, w zajęciach dodatkowych,
 - jest uczciwy, prawdomówny, taktowny i koleżeński,
 - jest wzorem dla innych uczniów w danym oddziale,
 - kultywuje tradycje Zespołu Szkół,
 - kultywuje zdrowy i higieniczny tryb życia (nie pali papierosów, nie pije alkoholu, nie bierze narkotyków, dba o swój rozwój psychiczny, fizyczny i społeczny),
 - inicjuje, organizuje i bierze czynny udział w dodatkowych działaniach na rzecz Zespołu Szkół i środowiska,
 
 - zachowanie bardzo dobre otrzymuje uczeń, który:
- prezentuje wysoką kulturę osobistą na terenie Zespołu Szkół i poza nim,
 - jest koleżeński, prawdomówny, taktowny i uczciwy,
 - szanuje mienie Zespołu Szkół,
 - bierze udział w dodatkowych działaniach na rzecz Zespołu Szkół i środowiska,
 - nie narusza zasad współżycia społecznego zawartych w odpowiednich przepisach prawa,
 
 - zachowanie dobre otrzymuje uczeń, który:
- sporadycznie opuszcza zajęcia szkolne,
 - bierze udział w działaniach podejmowanych na rzecz danego oddziału i Zespołu Szkół,
 - właściwie zachowuje się na terenie Zespołu Szkół i poza nim;
 - sporadycznie narusza zasady współżycia społecznego,
 - ma właściwy stosunek do obowiązków szkolnych.
 
 - zachowanie poprawne otrzymuje uczeń, który:
- zachowuje się właściwie na terenie Zespołu Szkół i poza nim,
 - ma pozytywny stosunek do nauczycieli i swoich kolegów,
 - wykonuje polecenia nauczycieli i innych pracowników Zespołu Szkół,
 - bierze udział w pracach na rzecz danego oddziału i Zespołu Szkół.
 
 - zachowanie nieodpowiednie otrzymuje uczeń, który:
- ma lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych,
 - niechętnie podejmuje jakiekolwiek prace na rzecz danego oddziału i Zespołu Szkół,
 - pracuje niesystematycznie,
 - ma niewłaściwy stosunek do zdrowego stylu życia (pali papierosy),
 - narusza zasady współżycia społecznego zawarte w odpowiednich przepisach prawa,
 
 - zachowanie naganne otrzymuje uczeń, który:
- ma bardzo lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych,
 - nie wykonuje poleceń nauczycieli i innych pracowników Zespołu Szkół,
 - niechętnie podejmuje jakiekolwiek prace na rzecz danego oddziału i Zespołu Szkół,
 - ma niewłaściwy stosunek do zdrowego stylu życia (pali papierosy, pije alkohol, bierze narkotyki);
 - niszczy mienie Zespołu Szkół oraz mienie prywatne innych osób,
 - jest wulgarny i arogancki wobec kolegów i osób dorosłych,
 - rażąco narusza zasady współżycia społecznego zawarte w odpowiednich przepisach prawa,
 
 
 - zachowanie wzorowe otrzymuje uczeń, który:
 
- Przy ustalaniu oceny dobrej, poprawnej, nieodpowiedniej i nagannej zachowania ucznia, jego wychowawca uwzględnia oprócz kryteriów, o których mowa w ust. 1, liczbę godzin opuszczonych i nieusprawiedliwionych przez danego ucznia.
 - Komisje Wychowawców Klasowych poszczególnych typów Szkół dla Młodzieży, biorąc pod uwagę specyfikę danych szkół, określają limit dopuszczalnych godzin nieobecnych i nieusprawiedliwionych przez ucznia w semestrze (w przedziale od 20 do 40 godzin).
 - Wychowawca ustala ocenę zachowania ucznia na tydzień przed śródrocznych lub rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej Szkół dla Młodzieży.
 - Roczna ocena zachowania uwzględnia zachowanie ucznia w ciągu całego roku szkolnego.
 - Ocenę zachowania wystawia wychowawca według następującej procedury:
- wychowawca proponuje ocenę zachowania, konsultuje ją z zespołem nauczycieli uczących w tej klasie, samorządem uczniowskim oraz z ocenianym uczniem,
 - wychowawca klasy ustala ocenę zachowania ucznia na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej,
 - końcoworoczna ocena zachowania uwzględnia zachowanie ucznia w ciągu całego roku szkolnego,
 - ocena zachowania ustalona przez wychowawcę, wystawiona zgodnie z obowiązującą procedurą jest ostateczna.
 
 - Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
 
- ocenę z zajęć edukacyjnych,
 - promocję do klasy programowo wyższej,
 - ukończenie szkoły
 
z następującymi zastrzeżeniami :
- Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
 
§ 11
- W Szkołach dla Młodzieży oceniane są następujące formy aktywności uczniów:
- wypowiedzi ustne, co najmniej 1 ocena w semestrze z danego przedmiotu, ostateczną ilość takich ocen określa jednak nauczyciel w przedmiotowym systemie oceniania,
 - prace pisemne (prace klasowe, sprawdziany lub kartkówki do 15 minut), co najmniej 2 oceny w semestrze z danego przedmiotu, ostateczną ilość takich ocen określa jednak nauczyciel w przedmiotowym systemie oceniania,
 - inne prace wynikające ze specyfiki przedmiotu, czy indywidualnych koncepcji dydaktycznych nauczyciela (tj.: ćwiczenia laboratoryjne, praca w grupach, wykonanie rysunku technicznego, projektu, modelu urządzenia, zajęcia praktyczne, itp.), ilość takich ocen określa nauczyciel w przedmiotowym systemie oceniania,
 - inne formy aktywności ucznia (tj.: praca domowa, notatka z zajęć, referat, ćwiczenie itp.), ilość takich ocen określa nauczyciel w przedmiotowym systemie oceniania;
 
 - Ocenianie uczniów prowadzone jest systematycznie.
 - Podstawą ustalenia oceny śródrocznej klasyfikacyjnej z przedmiotu, którego tygodniowy wymiar godzin wynosi co najmniej 2 godziny, są co najmniej 4 bieżące oceny cząstkowe, zaś z przedmiotów, których tygodniowy wymiar godzin wynosi 1 godzinę, co najmniej 3 takie oceny.
 - Nauczyciel zbiera informacje o różnych obszarach aktywności uczniów i rejestruje podejmowane przez nich działania.
 
§ 12
- W Szkołach dla Młodzieży obowiązują następujące zasady przeprowadzania prac pisemnych:
- tematy, zadania i ćwiczenia w pracach pisemnych (pracach klasowych, sprawdzianach i kartkówkach) sprawdzają stopień opanowania przez ucznia wymagań programowych,
 - uczeń zapoznany jest przed pisemną pracą klasową lub sprawdzianem ze schematem i zasadami ich oceny,
 - prace pisemne obejmujące większy zakres materiału nauczania przeprowadzane są po wcześniejszych zajęciach powtórzeniowych,
 - pisemne prace klasowe oraz sprawdziany zapowiadane są i zapisywane w dzienniku lekcyjnym przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem,
 - w ciągu jednego dnia może być przeprowadzona tylko 1 pisemna praca klasowa lub sprawdzian, natomiast w ciągu jednego tygodnia maksymalnie 2 takie prace lub sprawdziany,
 - pisemna praca klasowa lub sprawdzian jest obowiązkowy dla ucznia,
 - jeżeli uczeń nie pisał pracy klasowej lub sprawdzianu, lub jeżeli otrzymał z nich ocenę niedostateczną, to zobowiązany jest do ich napisania lub poprawy w terminie 2 tygodni od daty oddania sprawdzonych prac przez nauczyciela,
 - kartkówki nie muszą być zapowiadane,
 - w danym dniu uczniowie mogą pisać maksymalnie 2 kartkówki,
 - ocenione pisemne prace klasowe i sprawdziany przechowywane są przez nauczyciela do końca danego semestru,
 - ocenione pisemne prace klasowe i sprawdziany powinny być udostępnione i omówione uczniom w ciągu 2 tygodni od daty ich przeprowadzenia,
 - oceny z pisemnych prac klasowych i sprawdzianów nauczyciel uzasadnia na wniosek ucznia lub jego rodziców,
 - na koniec danego semestru nie przeprowadza się tzw. sprawdzianów końcowych (zaliczeniowych),
 - niewykonanie przez ucznia pracy domowej jest podstawą do wystawienia mu przez nauczyciela bieżącej niedostatecznej oceny cząstkowej.
 
 
§ 13
- W Szkołach dla Młodzieży obowiązują następujące zasady oceniania bieżącego:
- uczeń ma prawo 1 raz w semestrze, bez podawania powodu, zgłosić na początku danych zajęć nieprzygotowanie do nich lub brak zeszytu przedmiotowego,
 - prawo, o którym mowa w ust. 1 pkt. 1, nie dotyczy nieprzygotowania do zapowiedzianych pisemnych prac klasowych lub sprawdzianów,
 - osoby obecne w szkole w pierwszym dniu po chorobie, trwającej dłużej niż okres zapowiedzenia pisemnej pracy klasowej lub sprawdzianu, zwolnione są z konieczności ich pisania,
 - oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
 
 
§ 14
- W Szkołach dla Młodzieży obowiązują następujące zasady śródrocznego i końcoworocznego klasyfikowania:
- ustalanie śródrocznych i końcoworocznych ocen klasyfikacyjnych przeprowadza się w oparciu o bieżące oceny cząstkowe, z zachowaniem ich hierarchii wynikającej ze specyfiki przedmiotu,
 - podczas oceniania stosowana jest następująca hierarchia ocen:
- największą wagę mają pisemne prace klasowe i sprawdziany oraz oceny ustne za wypowiedzi z materiału powtórzeniowego,
 - w następnej kolejności brane są pod uwagę oceny za odpowiedzi ustne i kartkówki z bieżącego materiału nauczania,
 - oceny za referaty, zadania domowe, pracę na zajęciach oraz inne przejawy aktywności mają znaczenie uzupełniające.
 - przy ustalaniu ocen z wychowania fizycznego brany jest pod uwagę w szczególności wysiłek wkładany przez ucznia w sprostanie wymaganiom wynikającym ze specyfiki zajęć,
 - przy ustalaniu oceny końcoworocznej bierze się pod uwagę wyniki klasyfikacji śródsemestralnej. Tryb, zasady i termin poprawiania śródsemestralnych niedostatecznych ocen klasyfikacyjnych ustala nauczyciel prowadzący dane zajęcia.
 
 - nauczyciele informują ucznia o przewidywanych śródrocznych i końcoworocznych niedostatecznych ocenach klasyfikacyjnych na 2 tygodnie przed terminami klasyfikacyjnych posiedzeń Rady Pedagogicznej Szkół dla Młodzieży;
 - wychowawca informuje rodziców uczniów, w sposób uzgodniony z rodzicami uczniów danego oddziału, o przewidywanych śródrocznych i końcoworocznych niedostatecznych ocenach klasyfikacyjnych na 2 tygodnie przed terminami klasyfikacyjnych posiedzeń Rady Pedagogicznej Szkół dla Młodzieży;
 - nauczyciele informują uczniów o wszystkich przewidywanych śródrocznych i końcoworocznych ocenach klasyfikacyjnych na tydzień przed terminami klasyfikacyjnych posiedzeń Rady Pedagogicznej Szkół dla Młodzieży;
 - Proponowane oceny, o których mowa w pkt.4 i 5, nie są ostateczne i w uzasadnionych przypadkach mogą być podwyższone lub obniżone do oceny niedostatecznej włącznie.
 
 
§ 15
- W Szkołach dla Młodzieży obowiązują następujące zasady przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych:
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
 - Na prośbę ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę rodziców (opiekunów prawnych Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
 - Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i z jego rodzicami(opiekunami prawnymi).
 - Nauczyciel ma obowiązek podać uczniowi zakres materiału, rejestr wymagań obowiązujących na egzaminie klasyfikacyjnym.
 - Na wniosek rodziców (opiekunów prawnych) i ucznia nieklasyfikowanego z powodu usprawiedliwionych nieobecności na zajęciach praktycznych szkoła może zorganizować zajęcia umożliwiające uzupełnienie programu nauczania w porozumieniu z organizatorem zajęć praktycznych. Uczeń i jego rodzice (opiekunowie prawni) występują z wnioskiem na piśmie do dyrektora szkoły i organizatora zajęć praktycznych o zorganizowanie zajęć uzupełniających.
 - Egzamin klasyfikacyjny w celu ustalenia oceny rocznej, powinien zostać przeprowadzony w takim terminie, aby dawał możliwość zdawanie przez ucznia ewentualnego egzaminu poprawkowego z tych zajęć.
 - Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (semestralnej) stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia mu kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła powinna, w miarę możliwości, stworzyć uczniowi szansę uzupełniania braków.
 - Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
 - Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
 - Egzamin klasyfikacyjny z informatyki, technologii informacyjnej i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni rodzice ( opiekunowie prawni ) ucznia w charakterze obserwatorów.
 - Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający:
- imiona i nazwiska nauczycieli przeprowadzających egzamin klasyfikacyjny,
 - termin egzaminu klasyfikacyjnego,
 - pytania i zadania egzaminacyjne,
 - wynik egzaminu i ustaloną ocenę,
 - zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
 
 - Do protokołu dołącza się pisemną pracę ucznia.
 - Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.
 - Ocena niedostateczna z zajęć edukacyjnych uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego. Uczeń który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w terminie dodatkowym wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły
 
 
§ 16
- W Szkołach dla Młodzieży obowiązują następujące zasady przeprowadzania egzaminów poprawkowych:
- Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał stopień niedostateczny z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych może zdawać egzamin.
 - Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i z części ustnej.
 - Egzamin poprawkowy z informatyki, rysunku zawodowego, wychowania fizycznego itp. zajęć powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
 - Egzamin poprawkowy z zajęć praktycznych ma formę zadań praktycznych.
 - Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor Szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno- wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
 - Nauczyciel ma obowiązek podać uczniowi zakres materiału rejestr wymagań obowiązujących na egzaminie poprawkowym.
 - Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja egzaminacyjna w składzie:
- przewodniczący komisji – dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze,
 - egzaminator – nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
 - członek komisji – nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
 
 - Nauczyciel – egzaminator może być zwolniony na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach z udziału w egzaminie poprawkowym.
 - Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający:
- skład komisji,
 - termin egzaminu,
 - pytania egzaminacyjne,
 - wynik egzaminu i ocenę ustaloną przez komisję,
 - zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
Do protokołu dołącza się pisemną pracę ucznia.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia. 
 - Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w terminie dodatkowym wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły, nie później niż do końca września. O przyczynie nieobecności na egzaminie uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) powinni powiadomić szkołę w trybie natychmiastowym.
 - Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej , za zgodą Rady Pedagogicznej może być promowany do klasy programowo wyższej jeden raz w cyklu kształcenia.
 
 
 § 17
Tryb odwoławczy od ocen.
A. ODWOŁANIE OD ROCZNEJ OCENY KLASYFIKACYJNEJ Z ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
- Jeżeli uczeń lub jego rodzice ( opiekunowie prawni ) uznają, że semestralna lub roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, mogą zgłosić zastrzeżenia na piśmie w tym zakresie do Dyrektora Szkoły. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
 - Dyrektor Szkoły rozpatruje zastrzeżenia dotyczące trybu wystawiania ocen. Jeżeli Dyrektor stwierdzi, że oceny zostały wystawione zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym, oddala zastrzeżenia, informując o tym zainteresowanych na piśmie.
 - W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny Dyrektor Szkoły – powiadamiając zainteresowanych – wdraża procedurę trybu odwoławczego od ocen z zajęć edukacyjnych:
- Dyrektor powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości  i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej oraz ustala semestralną lub roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych,
W skład komisji wchodzą:- przewodniczący komisji – Dyrektor Szkoły lub inny nauczyciel pełniący funkcję kierowniczą w szkole,
 - nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
 - dwóch nauczycieli prowadzących takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne w szkole lub z innej szkoły tego samego typu.
 
 - Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takiej sytuacji Dyrektor Szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
 - Termin egzaminu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami ( opiekunami prawnymi ) jednak nie później niż w ciągu pięciu dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń.
 - Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie ( po ustaniu przyczyny ), wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły;
 - Ustalona przez komisję semestralna lub roczna ocena klasyfikacyjna nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny;
 - Ustalona przez komisję ocena z zajęć edukacyjnych jest ostateczna z wyjątkiem rocznej oceny niedostatecznej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego;
 - Z prac komisji sporządza się protokół zawierający:
- skład i podpisy komisji,
 - termin przeprowadzenia sprawdzianu,
 - treść pytań i zadań sprawdzających i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia,
 - wynik sprawdzianu i ustaloną ocenę.
 
 - Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia. 
 - Dyrektor powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości  i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej oraz ustala semestralną lub roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych,
 
B. ODWOŁANIE OD ROCZNEJ OCENY KLASYFIKACYJNEJ UZYSKANEJ W WYNIKU EGZAMINU POPRAWKOWEGO
- Jeżeli uczeń lub jego rodzice ( opiekunowie prawni ) uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych uzyskana w wyniku egzaminu poprawkowego została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, mogą zgłosić zastrzeżenia na piśmie w tym zakresie do Dyrektora Szkoły. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego
 - W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena z zajęć edukacyjnych uzyskana w drodze egzaminu poprawkowego została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny Dyrektor Szkoły – powiadamiając zainteresowanych – wdraża procedurę trybu odwoławczego od oceny z zajęć edukacyjnych:
- Dyrektor powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej oraz ustala semestralnąlub roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
 - W skład komisji wchodzą:
- przewodniczący komisji – dyrektor szkoły lub inny nauczyciel pełniący funkcję kierowniczą w szkole,
 - nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
 - dwóch nauczycieli prowadzących takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne w szkole lub z innej szkoły tego samego typu.
 
 - Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takiej sytuacji Dyrektor Szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
 - Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami ( opiekunami prawnymi ), jednak nie później niż w ciągu pięciu dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń.
 
 - Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie ( po ustaniu przyczyny ) wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły.
 - Ustalona przez komisję semestralna lub roczna ocena klasyfikacyjna nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.
 - Ustalona przez komisję ocena jest ostateczna.
 - Z prac komisji sporządza się protokół zawierający:
- skład i podpisy komisji,
 - termin przeprowadzenia sprawdzianu,
 - treść pytań i zadań sprawdzających i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia,
 - wynik sprawdzianu i ustaloną ocenę.
 
 - Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia. 
C. ODWOŁANIE OD ROCZNEJ OCENY ZACHOWANIA
- Dyrektor Szkoły rozpatruje zastrzeżenia dotyczące trybu wystawienia oceny. Jeżeli ocena została wystawiona zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym, oddala zastrzeżenia informując o tym zainteresowanych na piśmie.
 - W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny Dyrektor Szkoły – powiadamiając zainteresowanych – wdraża procedurę trybu odwoławczego od oceny zachowania:
- Dyrektor Szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji;
 - W skład komisji wchodzą:
- przewodniczący komisji – Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w szkole inne stanowisko kierownicze,
 - wychowawca klasy,
 - nauczyciel wskazany przez dyrektora szkoły, prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
 - pedagog,
 - psycholog,
 - przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
 - przedstawiciel rady rodziców.
 
 - Ustalona przez komisję roczna ocena zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.
 - Ustalona przez komisję roczna ocena zachowania jest ostateczna.
 - Z prac komisji sporządza się protokół zawierający:
- skład i podpisy komisji,
 - termin posiedzenia komisji,
 - wynik głosowania,
 - ustaloną ocenę wraz z uzasadnieniem.
 
 
 - Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
 
§ 18
- Uczeń uczący się w zawodzie, który ubiega się o przyjęcie do klasy programowo wyższej, może być przyjęty do Szkoły dla Młodzieży na podstawie decyzji Dyrektora, jeżeli w określonych terminach uzupełni różnice programowe.
 - Dyrektor na podstawie szkolnego planu nauczania wyznacza uczniowi, o którym mowa w ust. 1 i ust. 2, zakres egzaminów klasyfikacyjnych pozwalających na wyrównanie różnic programowych.
 - Uczeń zdaje egzaminy klasyfikacyjne, o których mowa w ust. 3, według tematyki określonej przez nauczycieli w ustalonych wcześniej terminach, nie dłużej jednak niż na miesiąc przed terminem śródrocznej lub rocznej klasyfikacji.
 - Jeżeli uczeń nie zda w wyznaczonym terminie egzaminów klasyfikacyjnych, o których mowa w ust. 3, zostaje skreślony z listy uczniów.
 
§ 19
- W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej.
 - Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach ucznia uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza.
 - W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „ zwolniony”.
 
§ 20
Dyrektor Szkoły, na wniosek rodziców ( opiekunów prawnych ) oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej zwalnia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową z afazją, z niepełno sprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera z nauki drugiego języka obcego. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się : „zwolniony” albo „zwolniona”.
§ 21
Nauczyciel ma obowiązek dostosować wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z podstawy programowej i programu nauczania. Dostosowanie wymagań edukacyjnych może nastąpić tylko na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.
§ 22
Ocenę z praktyk zawodowych, odbywanych w zakładach pracy na podstawie umowy między szkołą a zakładem pracy, ustala osoba wskazana przez dyrektora szkoły, w porozumieniu z osobami prowadzącymi zajęcia na terenie zakładu pracy.
§ 23
Zajęcia z religii są prowadzone zgodnie z obowiązującymi przepisami. Ocena jest wliczana do średniej ocen ucznia.
§ 24
Zajęcia z indywidualnego nauczania organizowane są zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 25
- Uczeń uczący się w zawodzie pokrewnym, ubiegający się o przyjęcie do klasy drugiej i programowo wyższej szkoły zawodowej – może być przyjęty do szkoły decyzją dyrektora szkoły, jeżeli w określonych terminach uzupełni różnice programowe. Dyrektor na podstawie obowiązujących planów nauczania wyznacza zakres egzaminów klasyfikacyjnych, pozwalających na wyrównanie różnic programowych.
 - Uczeń zdaje egzaminy klasyfikacyjne wyrównujące różnice programowe według tematyki określonej przez nauczycieli w ustalonych wcześniej terminach nie później niż na miesiąc przed klasyfikacją.
 - Jeżeli uczeń nie zda egzaminów klasyfikacyjnych wyrównujących różnice programowe w ustalonych terminach – zostaje skreślony z listy uczniów.
 
§ 26
Uczeń, który ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał pozytywne oceny klasyfikacyjne końcowe – otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej.
§ 27
Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego powtarza tę samą klasę (z wyj. §16ust.12).
§ 28
Uczeń po uzyskaniu pozytywnych ocen klasyfikacyjnych ze wszystkich zajęć edukacyjnych przewidzianych w szkolnym planie nauczania w klasie programowo najwyższej otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły.
§ 29
Uczeń klasy programowo najwyższej szkoły zawodowej – po uzyskaniu pozytywnych ocen klasyfikacyjnych ze wszystkich zajęć edukacyjnych przewidzianych szkolnym planem nauczania – ma prawo przystąpić do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe według obowiązujących przepisów.
§ 30
Jeżeli uczeń zda z wynikiem pozytywnym egzamin maturalny otrzymuje świadectwo dojrzałości.
Wewnątrzszkolny System Oceniania został zatwierdzony w dniu 16 września 2013r. Uchwałą Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół nr 18 nr 3/2012/2013 po zaopiniowaniu przez Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski Szkół dla Młodzieży.







