Plik do pobrania: program rozwoju
KIERUNKI ROZWOJU SZKOŁY
w latach 2010 – 2015
Poniższy plan rozwoju Zespołu Szkół nr 18 we Wrocławiu powstał w celu ustalenia zmian w organizacji i działalności placówki w latach 2010-2015.
Wszystkie roczne plany (plan pracy szkoły, plan nadzoru pedagogicznego, plan dokształcania nauczycieli) powinny być zgodne z poniższymi założeniami.
W trakcie realizacji planu dopuszcza się możliwość dokonywania niezbędnych poprawek w wyniku szybszego osiągnięcia zamierzonych celów bądź w przypadku zaistnienia nowych okoliczności oświatowych.
Zespół Szkół nr 18 prowadzony jest przez Urząd Miasta Wrocławia.
W skład Zespołu wchodzą:
- Gimnazjum
- Liceum Profilowane
- Zasadnicza Szkoła Zawodowa
- Technikum
- Szkoła Policealna
- Technikum dla Dorosłych po Zasadniczej Szkole Zawodowej
Misja szkoły
Jesteśmy szkołą, która swoje działanie opiera na takich wartościach i ideałach wychowawczych jak:
- wspieranie działań prowadzących do doskonalenia się w różnych wymiarach,
- przygotowanie do rozpoznania respektowania ogólnoludzkich norm moralnych,
- kształtowanie pożądanych i akceptowanych społecznie postaw i cech,
- wskazywanie dróg rozwoju emocjonalnego i intelektualnego, opieranie relacji w szkole na szacunku, życzliwości, godności, niesieniu pomocy, odpowiedzialności.
Struktura naszej szkoły opiera się na zgodnym współistnieniu i współpracy nauczycieli, uczniów i rodziców.
Podstawą naszego działania jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju osobowego każdego ucznia w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, duchowym i moralnym.
Jesteśmy przekonani, że realizacja naszych założeń zapewni wychowanie człowieka wszechstronnie rozwiniętego, o pełnej i bogatej osobowości.
Wizja szkoły
Wychowanie człowieka, który w swoim postępowaniu kierować się będzie szerokim spektrum wartości wpajanym mu zgodnie z misją szkoły.
STRATEGICZNE OBSZARY PRACY SZKOŁY
- Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki.
- Procesy zachodzące w szkole lub placówce.
- Funkcjonowanie szkoły lub placówki w środowisku lokalnym.
- Zarządzanie szkołą lub placówką.
WYMAGANIA W POSZCZEGÓLNYCH OBSZARACH PRACY SZKOŁY
- 1. EFEKTY DZIAŁALNOŚCI DYDAKTYCZNEJ, WYCHOWAWCZEJ I OPIEKUŃCZEJ ORAZ INNEJ DZIAŁALNOŚCI STATUTOWEJ SZKOŁY LUB PLACÓWKI.
CEL:
Szkoła lub placówka osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
Szkoła lub placówka doskonali efekty swojej pracy.
WYMAGANIA:
- 1. Analizuje się wyniki egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
Zadanie szczegółowe |
Formy realizacji | Odpowiedzialny |
Termin realizacji |
Przeprowadzanie analizy wyników egzaminu gimnazjalnego, maturalnego i potwierdzającego kwalifikacje zawodowe |
|
Wicedyrektorzy przy współpracy z zespołami przedmiotowymi | Wrzesień – październik każdego roku |
|
Zespoły przedmiotowe | październik | |
|
Zespoły przedmiotowe | Listopad – styczeń | |
|
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów | Jeden raz w miesiącu |
- Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności
Zadanie szczegółowe |
Formy realizacji | Odpowiedzialny |
Termin realizacji |
Stworzenie systemu diagnoz |
|
Zespoły przedmiotowenauczyciele | Cały rok, wedługharmonogramów pracy zespołów |
Gromadzenie i analiza informacji o wynikach nauczania |
|
Wicedyrektorzy | 2 razy w rokuPaździernik każdego roku |
Zastosowanie nauczania wielopoziomowego dostosowanego do wymagań i możliwości uczniów. |
|
Zespoły problemoweNauczyciele
Nauczyciele
Zespoły przedmiotowe
Wychowawcy, nauczyciele Nauczyciele we współpracy z Pedagogiem
Nauczyciele |
Cały rok |
- Uczniowie są aktywni
Zadanie szczegółowe |
Formy realizacji | Odpowiedzialny |
Termin realizacji |
Stworzenie warunków do działania różnorodnych kół zainteresowań | 1. Przeprowadzenie badań ankietowych dotyczących wyboru kół zainteresowań przez uczniów.2. Sporządzenie wykazu prac potrzebnych do uruchomienia działalności kół , które jeszcze nie istnieją w szkole3. Sporządzanie wykazu potrzeb poszczególnych kół4. Organizowanie spotkań z opiekunami kół i przedstawicielami młodzieży z dyrekcją, w celu ustalenia priorytetów w realizacji potrzeb poszczególnych kół zainteresowań |
Pedagog Wychowawcy
Zainteresowani uczniowie Opiekunowie kół
Dyrektor szkoły Opiekunowie kół |
Początek każdego rokuPoczątek każdego roku
Koniec każdego roku Początek każdego roku |
Dokumentacjaosiągnięć szkolnych i pozaszkolnych uczniów |
1. Prowadzenie Kroniki Szkolnej 2. Ogłaszanie osiągnięć uczniów w gablotach na terenie szkoły |
E.Sidor
Opiekunowie kół zainteresowań, nauczyciele |
Cały rok |
Inne działania służące rozwijaniu zainteresowań uczniów |
1. Organizowanie wycieczek przedmiotowych 2. Współpraca ze szkołami 3. Zachęcanie uczniów do udział w konkursach i zawodach sportowych szkolnych oraz pozaszkolnych 4. Mobilizowanie uczniów do współtworzenia lekcji, pomocy naukowych( gablot, gazetek) oraz strony internetowej |
||
Zwiększenie udziału młodzieży w życiu szkoły. |
1. Organizacja szkoleń dla Samorządu Uczniowskiego 2. Czynny udział przedstawicieli uczniowskich w komisjach wychowawczych i Radach Pedagogicznych w sprawach dot. uczniów. 3. Reprezentowanie szkoły 4. Rozwój wolontariatu uczniowskiego. |
PedagodzyOpiekunowie SU |
Każdego roku |
- Respektowane są normy społeczne
Zadanie szczegółowe |
Formy realizacji | Odpowiedzialny |
Termin realizacji |
Zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy ucznia. |
1. Opracowanie dyżurów nauczycielskich. 2. Zapoznanie rodziców
3. Planowanie pracy zgodnie |
Dyrekcja
Wychowawcy Inspektor BHP
Dyrekcja, Nauczyciele |
Początek każdego roku
Na bieżąco |
Wdrażanie programu wychowawczego i profilaktyki |
1. Realizacja programów profilaktyki uzależnień 2. Opracowanie harmonogramu realizacji programów profilaktycznych dla całej społeczności uczniowskiej 3. Realizacja programów promocji zdrowia.
4. Opracowanie planów wychowawczych dla poszczególnych klas we współpracy z rodzicami. |
Pedagodzy Wychowawcy
Pedagog
Koordynator ds.promocji zdrowia
Wychowawcy klas |
Cały rok
Maj każdego roku
Cały rok
wrzesień |
Dbałość o przestrzeganie zapisów Statutu Szkoły |
1. Zapoznanie rodziców i uczniów z zapisami Statutu ze szczególnym uwzględnieniem praw 2. Stosowanie formy kontraktów z zespołami klasowymi lub pojedynczymi uczniami nie respektujących norm współżycia społecznego 3. Zwiększenie udziału przedstawicieli uczniowskich |
Wychowawca, wicedyrektor
Wychowawcy, wicedyrektor ds. wychowawczych
Wychowawcy, wicedyrektor |
Początek każdego roku
Cały rok
Cały rok |
Kultywowanie tradycji szkolnej |
1. Organizacja i aktywny udział w imprezach o charakterze rocznicowym |
Wicedyrektorzy Wychowawcy |
Cały rok |
2. PROCESY ZACHODZĄCE W SZKOLE LUB PLACÓWCE.
. CEL:
Procesy zachodzące w szkole lub placówce służą realizacji przyjętej w szkole lub placówce koncepcji pracy.
W szkole lub placówce dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych.
WYMAGANIA:
2.1. Szkoła lub placówka ma koncepcję pracy
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
Zadanie szczegółowe |
Formy realizacji | Odpowiedzialny |
Termin realizacji |
Opracowanie i wdrożenie koncepcji pracy na lata 2010-2015 |
1. Przeprowadzenie szkoleniowej Rady Pedagogicznej 2. Opracowanie rocznych planów pracy szkoły 3. Analizowanie i modyfikowanie koncepcji pracy szkoły |
Dyrektor szkołyWicedyrektorzyPrzew.Zespołów
Zespoły problemowe, dyrektor szkoły |
sierpień 2010r.
Początek każdego roku
Koniec roku szkolnego |
Zapoznanie społeczności szkolnej z koncepcją pracy szkoły i rocznymi planami pracy |
1. Umieszczenie dokumentów
2. Przekazywanie informacji |
Wicedyrektorwychowawcy |
Początek każdego roku |
2.2. Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej
Zadanie szczegółowe |
Formy realizacji | Odpowiedzialny |
Termin realizacji |
Rozwój oferty edukacyjnej szkoły | 1. Współpraca z zakładami pracy w tworzeniu i modyfikowaniu profili kształcenia2. Realizacja projektów edukacyjnych | DyrektorZespół przedmiotowynauczyciele | Cały rokCały rok
|
Modyfikowanie programów nauczania | 1. Rozszerzanie treści programowych w nauczaniu języków obcych o słownictwo specjalistyczne2. Poszerzanie treści przedmiotów zawodowych wynikające z postępu techniki3. Modyfikowanie rozkładu materiału w oparciu o wyniki przeprowadzonych diagnoz | Zespół przedmiotowyZespół przedmiotowy
Zespoły przedmiotowe
|
Cały rok
Cały rok
Cały rok
|
2.3. Procesy edukacyjne mają charakter zorganizowany
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
Zadanie szczegółowe |
Formy realizacji | Odpowiedzialny |
Termin realizacji |
Zapoznanie uczniów i rodziców z WSO i PSO |
1. Przedstawienie WSO i PSO na zebraniach rodzicielskich. 2. Omówienie WSO i PSO 3. Akcja propagandowa |
Wychowawcy klas
Nauczyciele
Nauczyciele wicedyrektorzy |
Początek każdego roku |
Planowanie pracy szkoły |
1. Tworzenie rocznych planów poszczególnych agend szkoły pracy uwzględniających Koncepcję pracy szkoły na lata 2010-2015 oraz Programu Wychowawczego i Profilaktyki raz podstawy programowej. |
Rada Pedagogiczna |
Cały rok |
Kształcenie umiejętności planowania indywidualnego procesu uczenia się ucznia. | 1. Przestrzeganie przez nauczycieli zapisów PSO i WSO.2. Wprowadzanie na lekcjach elementów oceniania kształtującego.3. Indywidualna praca z uczniem zdolnym4. Indywidualna praca z uczniem mającym trudności w nauce. |
Nauczyciele
Nauczyciele
Nauczyciele
Nauczyciele Pedagog |
Cały rok |
2.4. Procesy edukacyjne są efektem współdziałania nauczycieli
Zadanie szczegółowe |
Formy realizacji | Odpowiedzialny |
Termin realizacji |
Opracowanie systemu diagnoz i analizy ich wyników |
1. Przeprowadzanie diagnoz z danych przedmiotów w oparciu o opracowany w Zespołach arkusz diagnostyczny przez wszystkich nauczycieli2. Analizowanie na posiedzeniach Zespołu wyników diagnoz i wspólne opracowywanie programów naprawczych. |
Nauczyciele
Przewodniczący Zespołów |
Cały rok
Cały rok |
2.5. Kształtuje się postawy uczniów
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
Zadanie szczegółowe |
Formy realizacji | Odpowiedzialny |
Termin realizacji |
Realizacja programu wychowawczego szkoły | 1. Zwiększenie udziału uczniów w tworzeniu i modyfikowaniu programu wychowawczego szkoły oraz planów wychowawczych klas.2. Opracowywanie planu wychowawczego klas wg jednolitego szablonu. |
Wychowawcy
Wicedyrektor i wychowawcy klas |
Początek każdego roku |
Realizacja programu profilaktyki | 1. Włączanie zadań wynikających z przyjętego programu Profilaktyki szkoły do planów wychowawczych klas |
Wychowawcy, Pedagog |
Cały rok |
Realizacja programów promujących zdrowie | 1. Aktywny udział uczniów i nauczycieli w zajęciach wynikających z programu Szkół Promujących Zdrowie. |
Wychowawcy, Koordynator ds. promocji zdrowia |
Cały rok |
2.6. Prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
Zadanie szczegółowe |
Formy realizacji | Odpowiedzialny |
Termin realizacji |
Realizacja programów pracy z uczniem zdolnym, | 1. Analizowanie i modyfikowanie istniejących programów.2. Stosowanie do pracy z uczniem nauczania online.3. Realizacja projektów edukacyjnych |
Nauczyciele we współpracy z nauczycielami informatyki | Cały rok |
Realizacja programów pracy z uczniem mającym trudności w nauce | 1. Analizowanie i modyfikowanie istniejących programów.2. Stosowanie do pracy z uczniem nauczania online.3. Realizacja projektów edukacyjnych |
Nauczyciele we współpracy z nauczycielami informatyki |
- 4. FUNKCJONOWANIE SZKOŁY LUB PLACÓWKI W ŚRODOWISKU LOKALNYM.
CEL:
Szkoła lub placówka jest integralnym elementem środowiska, w którym działa.
Szkoła lub placówka współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
Szkoła lub placówka racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa.
WYMAGANIA:
3.1. Wykorzystywane są zasoby środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
Zadanie szczegółowe |
Formy realizacji | Odpowiedzialny |
Termin realizacji |
Współpraca z Radą Osiedla Szczepin |
1. Współorganizowanie imprez osiedlowych2. Organizacja festynu rodzinnego3. Pomoc w realizacji programu „Trener osiedlowy” |
Wicedyrektorzy
Nauczyciele W-f Dyrektor |
W zależności od potrzebCzerwiecCały rok |
Współpraca instytucjami wspierającymi działalność szkoły | 4. Współpraca w szczególności:- ze Szkolnym Związkiem Sportowym- z Policją- z MOSiR
– z Polskim Związkiem Filatelistycznym – z Uczelniami wrocławskimi |
Dyrektor nauczyciele |
3.2. Wykorzystywane są informacje o losach absolwentów
Zadanie szczegółowe |
Formy realizacji | Odpowiedzialny |
Termin realizacji |
Współpraca z absolwentami szkoły | 1. Organizowanie cyklicznych spotkań z absolwentami szkoły2. Angażowanie absolwentów szkoły w organizowaniu imprez szkolnych | Wicedyrektor | W zależności od potrzeb |
Analiza losów absolwentów | 1. Gromadzenie informacji o losach absolwentów2. Pozyskiwanie informacji nt. pracy naszych absolwentów od ich pracodawców .3. Modyfikowanie programu dydaktyczno-wychowawczego szkoły w oparciu o analizę losów absolwentów |
Wychowawcy klasZespół przedmiotów zawodowychNauczyciele | WrzesieńStyczeń
Początek roku szkolnego |
3.3. Promowana jest wartość edukacji
Zadanie szczegółowe |
Formy realizacji | Odpowiedzialny |
Termin realizacji |
Upowszechnianie i prezentowanie informacji o ofercie edukacyjnej szkoły | 1. Doskonalenie jakości strony internetowej w oparciu o wyniki analiz i ocen jej użytkowników2. Upowszechnianie informacji o osiągnięciach uczniów i nauczycieli3. Prezentowanie na stronie wszystkich działań szkoły4. Informowanie rodziców na zebraniach o efektach pracy dydaktyczno- wychowawczej szkoły i osiągnięciach uczniów |
Administrator stronynauczyciele | W zależności od potrzeb |
Prowadzenie akcji Promocji szkoły | 1. Wizyty uczniów i nauczycieli w szkołach podstawowych i gimnazjach2. Opracowanie ulotki reklamowej szkoły3. Organizowanie Dni Otwartych Drzwi w Gimnazjum |
wicedyrektor | Luty-maj |
3.4. Rodzice są partnerami szkoły
Zadanie szczegółowe |
Formy realizacji | Odpowiedzialny |
Termin realizacji |
Zapoznanie rodziców z zasadami oceniania wewnętrznego i Statutem Szkoły. | 1. Organizacja szkoleniowych zebrań rodzicielskich.2. Umieszczenie materiałów informacyjnych w gazetce szkolnej i w gablotach . |
Wychowawca
Opiekun gazetki szkolnej wicedyrektorzy
|
Początek każdego roku.Początek każdego roku. |
Zwiększenie aktywności rodziców w pracy szkoły. | 1. Doskonalenie pracy wychowawców z rodzicami.2. Zbieranie opinii rodziców na temat jakości obowiązującego prawa w szkole.3. Zwiększenie udziału rodziców w tworzeniu i modyfikacji prawa wewnątrzszkolnego. 4. Praca rodziców na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków na działalność statutową szkoły. 5. Zorganizowanie spotkań dla rodziców zaangażowanych w życie szkoły oraz rodziców uczniów uzyskujących najlepsze wyniki w nauce i zachowaniu – wręczenie listów gratulacyjnych. |
Wicedyrektorzy Lider WDN wychowawcy Wicedyrektorzy
Przewodniczący Rady Rodziców, Wychowawcy, Dyrektor Przewodniczący Rady Rodziców, Wychowawcy
Wicedyrektorzy |
Na bieżącoNa bieżąco
Na bieżąco
Na bieżąco
W przeddzień zakończenia każdego roku
|
- 4. ZARZĄDZANIE SZKOŁĄ LUB PLACÓWKĄ.
CEL:
Zarządzanie zapewnia sprawne funkcjonowanie szkoły lub placówki.
WYMAGANIA:
4.1. Funkcjonuje współpraca w zespołach
Zadanie szczegółowe |
Formy realizacji | Odpowiedzialny |
Termin realizacji |
Poprawa jakości pracy Zespołów stałych i doraźnych Rady Pedagogicznej |
1. Analiza struktury stałych zespołów Rady Pedagogicznych i ich modyfikacja w zależności od jej wyników. 2. Powoływanie zespołów problemowych Rady Pedagogicznej |
Dyrektor szkołyPrzewodniczący zespołów Rady Pedagogicznej | Cały rok |
Stałe doskonalenie jakości pracy nauczycieli w ramach prac Zespołów przedmiotowych. | 1. Organizowanie interdyscyplinarnych zajęć edukacyjnych2. Przeprowadzanie i analiza lekcji koleżeńskich3. Organizowanie szkoleń dot. nauczycieli danego przedmiotu4. Wprowadzenie jednolitych podręczników do realizacji podstawy programowej z poszczególnych przedmiotów. 5. Dzielenie się wiedzą zdobytą na pozaszkolnych formach doskonalenia zawodowego |
Przewodniczący Zespołów PrzedmiotowychDyrektor szkoły | Cały rok |
4.2. Sprawowany jest wewnętrzny nadzór pedagogiczny
Zadanie szczegółowe |
Formy realizacji | Odpowiedzialny |
Termin realizacji |
Współudział nauczycieli w realizacji zadań wynikających z nadzoru pedagogicznego. | 1. Powoływanie zespołów nauczycieli do przeprowadzania ewaluacji wewnętrznej2. Analiza wyników ewaluacji na posiedzeniach Rady Pedagogicznej | Dyrektor | Cały rok |
4.3. Szkoła lub placówka ma odpowiednie warunki lokalowe i wyposażenie
Zadanie szczegółowe |
Formy realizacji | Odpowiedzialny |
Termin realizacji |
Stałe wzbogacanie warsztatów pracy nauczycieli celem skutecznej realizacji procesu dydaktycznego. | 1. Systematyczne badanie potrzeb nauczycieli dotyczących wyposażenia w sprzęt i pomoce dydaktyczne2. Zakup sprzętu audiowizualnego do pracowni przedmiotowych.3. Modernizacja zapleczy.4. Wyposażenie każdej sali lekcyjnej w komputer z dostępem do Internetu5. Zwiększenie ilości tablic interaktywnych6. Bieżące uzupełnianie księgozbioru biblioteki szkolnej i zbiorów multimedialnych 7. Stworzenie pracowni artystycznej ( wyposażenie w instrumenty muzyczne, filmy i materiały plastyczne 8. Angażowanie wszystkich firm współpracujących ze szkołą do wzbogacania wyposażenia szkoły. |
Wicedyrektorzy
Dyrektor, Kierownik administracyjny
Dyrektor Kierownik administracyjny |
Koniec każdego roku
W zależności od potrzeb i posiadanych środków finansowych
W zależności od potrzeb i posiadanych środków |
Poszerzanie oferty edukacyjnej szkoły poprzez udział młodzieży w zajęciach na obiektach miejskich | 1. Organizacja wyjazdów :- na Lodowisko- na Spływy kajakowe- na rolki
– na Baseny miejskie – na narty – na spływy kajakowe – i inne udostępniane szkołą przez ośrodki miejskie 2. Organizowanie zajęć na terenie zakładów pracy
3. Organizowanie zajęć we współpracy z uczelniami wrocławskimi. |
Nauczyciele WF
Nauczyciele przedmiotów zawodowych nauczyciele |
Cały rok
Cały rok |
Dbałość o przestrzeganie przepisów BHPi modernizacja bazy szkoły | 1. Dokonywanie niezbędnych przeglądów związanych z BHP2. Renowacja podłóg w salach lekcyjnych3. Remont sal lekcyjnych
4. Wymiana instalacji co. 5. Wymiana instalacji wodno – kanalizacyjnej. 6. Częściowa wymiana stolarki okiennej. 7. Remont i modernizacja sanitariatów uczniowskich. |
Dyrekcja Pielęgniarka szkolna, Inspektor ds. BHP Dyrektor Kierownik administracyjny
|
W każdym roku
praca ciągła w zależności od posiadanych środków
|