KRYTERIA PRZYZNAWANIA POMOCY UCZNIOM
informacja na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów
(Dz. U. z 17.07.2013 r., poz. 818)
Pomoc w formie dofinansowania zakupu podręczników będzie przysługiwać:
1) uczniom klasy: II, III, V szkoły podstawowej, II, III, V ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia, II szkoły ponadgimnazjalnej: zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego i technikum, V ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia, V ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych, II liceum plastycznego, II lub VIII ogólnokształcącej szkoły baletowej, pochodzącym z rodzin, w których dochód na osobę w rodzinie nie przekracza 456 zł netto (art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o pomocy społecznej),
2) uczniom klasy I szkoły podstawowej i uczniom klasy I ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia, pochodzącym z rodzin, w których dochód na osobę w rodzinie nie przekracza 539 zł netto (art. 5 ust. 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych),
3) uczniom pochodzącym z rodzin, w których dochód na osobę w rodzinie przekracza powyższe kryteria dochodowe, znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej (art. 7 ustawy o pomocy społecznej),
4) uczniom niepełnosprawnym (słabowidzącym, niesłyszącym, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wymieniona wyżej) uczęszczającym w roku szkolnym 2013/2014 do szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, dla dzieci i młodzieży.
PROCEDURA PRZYZNAWANIA DOFINANSOWANIA ZAKUPU PODRĘCZNIKÓW
1. Pomoc udzielana jest na wniosek rodziców ucznia (prawnych opiekunów, rodziców zastępczych), a także nauczyciela, pracownika socjalnego lub innej osoby, za zgodą przedstawiciela ustawowego lub rodziców zastępczych.
2. Wnioski składa się do dyrektora szkoły, do której będzie uczęszczał uczeń od 1 września 2013 r., w terminie ustalonym przez Prezydenta Miasta.
3.Do wniosku należy dołączyć:
- zaświadczenie o wysokości dochodów; w uzasadnionych przypadkach zamiast zaświadczenia o wysokości dochodów można dołączyć oświadczenie o wysokości dochodów,
- w przypadku ubiegania się o pomoc dla ucznia, którego rodzina korzysta ze świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej w formie zasiłku stałego lub okresowego, można przedłożyć – zamiast zaświadczenia o wysokości dochodów – zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń pieniężnych w formie zasiłku stałego lub okresowego,
- w przypadku ubiegania się o pomoc dla ucznia klasy I szkoły podstawowej lub klasy I ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia, którego rodzina korzysta ze świadczeń rodzinnych w formie zasiłku rodzinnego lub dodatku do zasiłku rodzinnego – zamiast zaświadczenia o wysokości dochodów – można złożyć zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń rodzinnych w formie zasiłku rodzinnego lub dodatku do zasiłku rodzinnego,
- w przypadku ubiegania się o pomoc dla ucznia niepełnosprawnego (słabowidzącego, niesłyszącego, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wymieniona wyżej) do wniosku – zamiast zaświadczenia o wysokości dochodów – należy dołączyć kserokopię orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną,
- w przypadku ubiegania się o pomoc dla ucznia, którego rodzina znajduje się w trudnej sytuacji życiowej i dochód na osobę w rodzinie przekracza kryterium dochodowe – zamiast zaświadczenia o wysokości dochodów – należy dołączyć uzasadnienie.
4. Wnioski rozpatruje dyrektor szkoły.
5. Po otrzymaniu listy uczniów prezydent miasta przekazuje dyrektorom szkół informacje:
6. Dyrektor szkoły po rozpatrzeniu wniosków sporządza listę uczniów uprawnionych do otrzymania dofinansowania i przekazuje ją prezydentowi miasta.
- o liczbie uczniów zakwalifikowanych do otrzymania dofinansowania pochodzących z rodzin, w których dochód na osobę nie przekroczył kryterium dochodowego,
- o liczbie uczniów zakwalifikowanych do otrzymania dofinansowania ze względu na przekroczone kryterium dochodowe i trudną sytuację życiową. Dyrektor szkoły po otrzymaniu powyższej informacji podejmuje decyzję w sprawie przyznania pomocy.
7. Prezydent miasta przekazuje przyznane środki na zakup podręczników do kształcenia ogólnego, w tym podręczników do kształcenia specjalnego, dopuszczonych do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, a w przypadku uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku, gdy jedną z niepełnosprawności jest upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym – również zakup materiałów dydaktycznych, na rachunek bankowy szkoły.
8. Dyrektor szkoły zwraca rodzicom uczniów (prawnym opiekunom, rodzicom zastępczym) koszt zakupu podręczników do kształcenia ogólnego, w tym podręczników do kształcenia specjalnego, dopuszczonych do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, a w przypadku uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku, gdy jedną z niepełnosprawności jest upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym – również zakupu materiałów dydaktycznych, do wysokości wartości pomocy, po przedłożeniu dowodu zakupu:
- faktury VAT,
- rachunku,
- paragonu,
- oświadczenia o zakupie podręczników lub materiałów dydaktycznych.
Do oświadczenia o zakupie, o którym mowa powyżej, należy dołączyć informację o rozliczeniu wydatków tylko w ramach Rządowego programu pomocy uczniom w 2013 r. – „Wyprawka szkolna”.
9. W przypadku zakupu podręczników do kształcenia ogólnego, w tym podręczników do kształcenia specjalnego, dopuszczonych do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, a w przypadku uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku, gdy jedną z niepełnosprawności jest upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym – również zakupu materiałów dydaktycznych, dla grupy uczniów, koszt zakupu podręczników i materiałów dydaktycznych jest zwracany rodzicom ucznia (prawnym opiekunom, rodzicom zastępczym) do wysokości wartości pomocy, na podstawie faktury VAT i listy uczniów, dla których zakupiono podręczniki i materiały dydaktyczne, zawierającej:
- imię i nazwisko ucznia;
- klasę, do której uczeń będzie uczęszczał;
- adres szkoły;
- wykaz zakupionych podręczników i materiałów dydaktycznych;
- kwotę zakupu;
- datę zakupu;
- czytelny podpis podmiotu dokonującego zakupu.
Wnioski do szkół należy składać do 4 września 2013 roku.
Wnioski rodziców ucznia o dofinansowanie:
Wniosek rodziców – druk nr 1 – przeznaczony jest dla uczniów, w przypadku których brane jest pod uwagę kryterium dochodowe.
Wniosek rodziców – druk nr 2 – przeznaczony jest dla uczniów niepełnosprawnych.
Rodzice proszeni są o kierowanie wszelkich pytań i wątpliwości do szkoły, do której uczeń będzie uczęszczać od września 2013 r.